Paparan Paling Seksi Sakti | Skrin 1280 x 800 | Browser Mozilla Firefox | OS Ubuntu Linux

FIDE WOMENS WORLD CHESS CHAMPIONSHIP 2017 (TEHRAN)

Thursday, December 25, 2008

Semester dan dua Tahun Baru


Cuti semester lima semakin melabuhkan tirainya. Aku masih lagi ingat dan memang sentiasa ingat akan suatu tulisan yang pernah aku nukilkan dan 'iklankan' kepada kenalan. Masa tu, aku menjadi 'harapan' coursemate yang lain dalam memaklumkan apa tips-tips untuk kertas kursus yang akan datang. Selesai 'tugasan' tu, aku pun buatlah satu lawak penutup. Tajuknya "SS12345: Pengurusan masa cuti". (Klik pautan ini: CUTI )

Kurang daripada seminggu, semester terakhirku akan mula memancarkan sinar harapan dan peluangnya yang baru. Dengan kondisi sekarang, masih terkial-kial lagi rasanya untuk memulakan 'pecutan' di awal semester ini. Entahlah, mungkin kebengongan memikir apa agaknya yang patut 'diresolusikan' sempena tibanya semester ini.

Uniknya dalam beberapa hari lagi, Tahun Baru 2009 Masihi dan Tahun Baru 1430 Hijrah tiba di awal-awal pembukaan semester enam ini. Apa agaknya ya mesej yang tersurat dan tersirat disebalik suasana ini? Apa petandanya? Emmm...

Aku semakin melupakan makna atau sambutan Tahun Baru. Aku pun tidak faham mengapa. Mungkin kerana aku tidak merasa apa-apa makna didalamnya. Aku lebih berminat atau mengambil kira mengenai sambutan hari lahirku (inilah 'tahun baru'ku) dan Awal Muharram. Didalamnya banyak terkandung sejarah-sejarah dan sesuatu yang jauh lebih bermakna berbanding melihat pertunjukan bunga api dan berkerumun di dalam keramaian manusia.

Sambutan Tahun Baru Masihi dewasa ini semakin terarah kepada hiburan dan keseronokan semata-mata.

Mungkin inilah jawapan bagi persoalanku tadi; Ruh sempena Sambutan Maal Hijrah lah yang paling sesuai dalam membina azam dan tekad, dalam melangsungkan harapan sebuah perancangan bagi melangkah masuk semester baru yang bakal tiba.

Berbalik kepada cerita cuti sekarang ini, apa yang telah aku lakukan? Dimanfaatkan kah juga cuti kali ni?

Jawapanku, ianya masih kurang dapat dimanfaatkan dengan baik. Emmm...

No comments:

Post a Comment

Saya mengalu-alukan komentar anda semua. Terima Kasih!