Paparan Paling Seksi Sakti | Skrin 1280 x 800 | Browser Mozilla Firefox | OS Ubuntu Linux

FIDE WOMENS WORLD CHESS CHAMPIONSHIP 2017 (TEHRAN)

Monday, December 22, 2008

Minyak: naik-turun-naik. Barang: naik-naik-naik

Klik untuk besarkan imej. Pautan asal boleh dicapai di: BH

Umum mengetahui harga minyak di negara ini diturunkan lagi oleh Kabinet baru-baru ini. Penurunan ini adalah kali yang kelima diumumkan semenjak harga minyak dunia melambung naik


Masih jelas diingatan, fenomena 'minyak naik' ini memberi tempias yang bukan sedikit kepada pelbagai golongan kecuali, golongan yang kaya-raya. Fenomena minyak naik 'mencipta' fenomena 'barang naik'. Fenomena barang naik adalah antara susulan dari fenomena minyak naik.


Saya menulis ringkas isu ini bukan untuk mengulas 'cerita sejarah' berhubung fenomena minyak naik. Tetapi lebih kepada fenomena susulannya iaitu fenomena barang naik. Kenapa mahu menulis fenomena barang naik ini pula?


Perbezaan besar kedua-dua fenomena ini ialah isu berhubung dengan harga atau nilaiannya. Kita menyaksikan harga minyak terus-menerus diturunkan tetapi tidak bagi harga barang-barang tertentu seperti makanan di restoran-restoran, pasar malam, barang runcit kedai dan lain-lain. Malah, harga perkhidmatan tertentu seperti tambang bas juga langsung tidak menunjukkan tanda-tanda akan diturunkan. Ianya kekal seperti semasa harga minya berada di paras yang tertinggi didagangkan.


Kalau dulu harga barang & perkhidmatan naik sebab minyak naik, mengapa tidak diturunkan bila minyak turun?


Minyak naik sebab desakan hebat dari pengguna. Bukan pengusaha. Pengusaha hanya tahu 'memuncung mulut' bila bisnes mereka mengalami penurunan untung sedikit demi sedikit. Kononnya sangat terbeban sehingga memaksa mereka menaikkan kos-kos tadi yang tentunya bukan dengan kenaikan yang sedikit.


Di mana keprihatinan para pengusaha dalam isu ini?


Saya menyeru kepada semua yang faham akan isu ini supaya melakukan langkah bijak dan berganding bahu dengan pihak yang bertanggungjawab dalam mewujudkan 'win-win situation'.


Antara langkah yang boleh kita ambil ialah dengan membuat aduan kepada mana-mana saluran yang betul mengenai pandangan kita. Cadangan amatlah dialu-alukan bagi memudahkan rujukan pihak berwajib tadi. Contohnya jika di Universiti, kita ada saluran di dalam Persatuan Mahasiswa masing-masing. Persatuan Pengguna kawasan / Negeri juga perlu selalu di 'follow-up' supaya masyarakat tahu peranan dan langkah yang telah dan akan diambil bagi mengurangkan bebanan masyarakat.


Sebagai seorang yang berpendidikan (lebih-lebih lagi berpendidikan tinggi), kita perlulah bersifat peka berhubung isu-isu disekeliling kita terutamanya bila isu tersebut berlaku atau melibatkan struktur masyarakat kita. Ini amatlah penting supaya bila sudah tiba masanya kita kembali ke pangkuan masyarakat setempat, mereka 'menikmati faedah' dari diri kita yang telah 3 atau 4 tahun menghabiskan masa di Universiti.


Universiti atau mana-mana tempat pengajian bukanlah untuk menghasilkan golongan terpelajar semata-mata tetapi yang lebih tepat ialah menjadi golongan terdidik yang berguna.

No comments:

Post a Comment

Saya mengalu-alukan komentar anda semua. Terima Kasih!