Paparan Paling Seksi Sakti | Skrin 1280 x 800 | Browser Mozilla Firefox | OS Ubuntu Linux

FIDE WOMENS WORLD CHESS CHAMPIONSHIP 2017 (TEHRAN)

Friday, May 15, 2009

Diari: 15/05/09 (1) - Kurang vs Lebih

Bismillahi walhamdulillah,

Hari ni, agenda yang diatur telah tercapai. Pelik juga sebab kalau urusan yang macam ni memang lancar ja aku mengurus/melaluinya. Tapi kalau buat assignment, pergh. Bagi sebulan pun belum tentu da siap awal. Dasar sonod. Hua2.

Agenda dalam 2 3 hari ni, urus tuntutan elaun BKNS bagi LI & Tesis + urus pembetulan tesis.

Untuk pembetulan tesis, 'giliran' ku = Isnin nanti (18 Mei). Nda pa lah. Aku ok juga. Nda juga kelam kabut. Aku tumpang simpati ngan kengkawan atau mereka yang urusan untuk pembetulan tesis diorang menghadapi banyak cabaran. Buat mereka, sekuntum senyuman ku hadiahkan.

Aku senyum ngan diorang bukan bermaksud menguju' (mengejek). Tapi senyuman itu sebenarnya sebagai suatu suntikan buat mereka supaya terus tabah. Mereka perlu masa untuk tenang dan bertindak rasional mengikut keadaan.

Bagaimana pula dengan aku? Aku sememangnya punya kelebihan. Aku tinggal sini2 ja. nda perlu risau tiket penerbangan dan lain2 hal seperti yang kengkawan lain alami.

Jadi, malangkah mereka jika itu menimpa mereka? Jawapanku, TIDAK. Aku & mereka sama2 beruntung. Sama2 punya kelebihan.

Kelebihan mereka; Pengalaman yang mereka lalui itu tentunya menghasilkan asam garam kehidupan. Apa yang penting, pengajarannya perlu segera disemat difikiran. Buat bekalan masa hadapan.

Ada bijak pandai menyebut, "Pengalaman adalah guru yang luar biasa. Ia memberikan latihan dahulu, barulah pengajaran..".

Belajar dari pengalaman berkait rapat dengan sejarah atau masa yang berlalu.

Ketika pembaca habis membaca ngomelan aku ni, bacaan itu sudah menjadi suatu bahan yang 'bersejarah'.

Berbalik kepada kelebihan dan kekurangan tadi, 'kelebihan' mereka adalah 'kekurangan' padaku pada masa yang sama. Logiknya, dah namanya ' mereka 'lebih', akulah yang 'kurang'...!

No comments:

Post a Comment

Saya mengalu-alukan komentar anda semua. Terima Kasih!