Paparan Paling Seksi Sakti | Skrin 1280 x 800 | Browser Mozilla Firefox | OS Ubuntu Linux

FIDE WOMENS WORLD CHESS CHAMPIONSHIP 2017 (TEHRAN)

Sunday, May 31, 2009

Latihan Industri (LI): Minggu Pertama (2)

...sambungan..

"Selamat pagi tuan, saya perkenalkan empat orang pelajar dari UMS yang akan membuat praktikal di Jabatan kita..."

"Oh silakan masuk semuanya.. Sila duduk.."

Hanya tiga kerusi yang berdepan dengan meja Pengarah JKPB itu. Selebihnya, diruangan tetamu di hadapan mejanya.

Malu2 kami dipersilakan duduk. Akhirnya, aku mengambil kerusi di sebelah kanan sekali dari sebelah En. Robert, di sebelah Dawn dan Yun. Tracey, duduk diruangan tetamu di belakang kami.

Kami memperkenalkan diri (melapor diri) dan mengajukan surat tawaran dari DBKK yang diterima awal tahun ini dan juga surat perjanjian yang kami terima tadi.

En. Robert kemudiannya mengalu2kan kedatangan kami semua. Beliau memberitahu, yang pihak mereka memang sudah maklum akan hal kedatangan kami untuk praktikal ini. Cuma, mungkin disebabkan ada miscommunication dari pihak JPSM akan kemasan terkini (follow-up) dan kesibukan yang amat dari JKPB, menjadikan persiapan awal ada sedikit kurang lancar. Namun, ianya tidak menjadi masalah utama kepada kami. Siapa tahu, ada 'penilaian tersirat' dari situasi itu?

En. Robert kemudiannya memberikan taklimat ringkas yang menyambung apa yang ditaklimatkan oleh Pn. Dygku Anita sebelumnya.

Sebahagian besar ceritanya itu, sudah aku maklumi fakta2nya. Aku cuma menunggu sesi 'Ada soalan..?'

Setelah selesai perkenalan ringkas mengenai Jabatan tersebut dari Pengarahnya sendiri, kami kemudian di bawa oleh En. Jaraiman untuk bertemu sendiri dengan staf2 Jabatan tersebut.

Penyelia sebenar kami ialah Pn. Rosnah Ujum. Beliau tidak ada sehingga rabu nanti (27 Mei) kerana berkursus. Maknanya, tiada tugasan khusus yang diterima buat masa ini.

Kami di bawa berkenalan dari satu bahagian, ke bahagian yang lain. Bermula dari Unit Pentadbiran, kemudian beralih ke Bahagian Pasar dan Peniaga kecil, Bahagian Pengutipan Sampah dan Pembersihan Bandaraya, Bahagian Pelupusan Sampah dan Pendidikan Alam Sekitar, dan akhir sekali di Bahagian Kesihatan Umum. Semua staf di setiap Bahagian sempat kami berkenal2an kecuali di Bahagian Kesihatan kerana semua stafnya (Inspektor Kesihatan-IK terutamanya) keluar membuat pemantauan (inspection).

Setelah selesai, kami akhirnya duduk diruangan yang disediakan untuk kami. Sebuah meja besar, berkongsi. Itu memang ok. Kami bukannya perlu meja seorang satu sebab memang akan selalu keluar inspection.

Buktinya? Seawal jam 11 pagi di hari pertama, kami sudah di bawa keluar untuk meninjau lokasi-lokasi yang berkaitan dengan JKPB. En. Jaraiman selaku Penyelia sementara kami, membawa kami berjalan2 di sekitar Pantai Tg. Aru di mana disitulah bermulanya aktiviti pembersihan pantai hingga ke Teluk Sepanggar. Lokasi lain, di DEPOH Inanam di mana terletaknya Unit Khas, Unit Kejuruteraan, Lori2, peralatan2, dan sudah tentu sekali, Lori2 sampah yang tersusun kemas. Bau2 di Kayu Madang 'terkenang semula'..

Kami seterusnya di bawa berkenalan ke setiap unit yang ada. Rata2 yang bertugas di sini ialah Pengawas/Penyelia Zon dan Pekerja Rendah Am (PRA). Lebih 90% mereka sudah berumur 35 tahun ke atas. Dan ramai lelaki.

Setelah selesai, sekitar tengahari, kami kemudiannya kembali ke Pejabat di CP. Semasa perjalanan, aku sempat terlelap sebab terasa penat meninjau2 dan berfikir. Mungkin juga disebabkan cuaca di luar yang memang panas.

Semasa rehat tengahari, aku dan Yun keluar ke tingkat paling bawah untuk berjumpa dengan kengkawan lain yang juga LI di CP. Sempatlah kami berjumpa Amy, Gavin, Lieyun, Sin Pei dan pelajar UMS yang lain yang nda aku kenal (hua3).

Kami bertukar2 cerita. Sebab kami tahu, peluang untuk bersua bersama camtu akan bertambah kurang. Payahlah mau jumpa lagi. Hanya Facebook tempat bersua... (hi3)

Waktu petang sehingga habis waktu pejabat 5 petang, kami masih duduk di meja berborak2 menunggu tugasan datang (ehe2). Malah, sambil menunggu kebosanan yang ada, kami sempat bermain 'Binggo' lagi..!

Terdengar alunan muzik yang mencuit hati. Senyum terukir.. Masa untuk pulang..! Sukanyaa.. ;-p

Kami mendaftar keluar (punch-out) untuk yang pertama kalinya dan keluar peluang bersama2 sambil menduga cabaran dan suasana yang bagaimana untuk yang seterusnya..

2 comments:

  1. Bestnya.. kamu ada punch card lah...

    ReplyDelete
  2. Mana best tu Gavin.. Asyik2 merah ja aku dapat.. Hua2

    ReplyDelete

Saya mengalu-alukan komentar anda semua. Terima Kasih!