Paparan Paling Seksi Sakti | Skrin 1280 x 800 | Browser Mozilla Firefox | OS Ubuntu Linux

FIDE WOMENS WORLD CHESS CHAMPIONSHIP 2017 (TEHRAN)

Saturday, May 23, 2009

New accomodition, experience, and challenge (1)

Mula2, terfikir mau tulis dalam BI. Tapi, aku berasa sungguh penat. Penat sebab hari ni kami (aku, Helmi dan Mat Nor) 'bermigrasi' ke kediaman baru kami sepanjang cuti semester ini (cuti apa, Latihan Praktikal pun sebenarnya. Hua3). Jadi, dengan sisa-sisa upaya yang ada sekarang ni, maka BM lah aku guna sebab tulis BM ni macam selaju aku bercakap. Sikit2lah.

Mau tau ke mana kami pindah? Tunggu, nanti aku ceritakan kemudian.

Urusan hari ini bermula semalam. Semalam, satu rekod lagi dicipta (entah pecah rekod sebelum ni atau tidak) bila selepas 'bengang' dengan perlawanan akhir Kazuya vs Kenpaichi yang nda pandai2 kami menangi. Dekat dua jam juga pertarungan dalam Tekken 5 PS2 tu. Uhu.

Lepas tu, aku bagi Helmi sambung main. Daripada buang masa lagi lama, aku pun menghadaplah Laptop Mat untuk print tesis aku. Tengok jam, hampir 2:00 pagi. Oh, awal lagi. Masih lagi di awal pagi. Print tu, nda lah lama sangat sebab bukan banyak juga muka surat tesis aku. Sekitar 80 ja. Tapi, kena buat lima set la. Lagi bikin fed-up tu, bila siuk2 ja mencetak tu, tetiba nampak pula beberapa kesilapan yang nda ditemui sebelumnya.

Fuhh, mau meraung juga semalam. Aku baru juga menghabiskan kursus untuk 'Pengurusan Sisa Pepejal dan Toksik' di mana langkah pertama dalam menjayakan pelan pengurusan sisa ialah dengan mengurangkan penjanaan sisa dari sumber.

Dan semalam, berbelas-belas helai kertas 'menjadi korban'.

Selesai mencetak, aku balik bilik sekitar 5 pagi. Subuh dah. Lepas tu, aku mula menyusun tesis aku dan setelah selesai, aku mengemas semua barang2 dalam bilik aku tu untuk di bawa ke rumah baru kami dan yang aku tinggalkan kat bilik tu ja dengan nota2 makluman supaya tidak menyentuh langsung barang2 kenangan+berharga aku tu.

Dengar khabarnya di KKCD, sesi kali ini tiada PKS (Pekerja Khidmat Sementara). Urusan itu dibahukan kepada staf HEP KKCD yang baru.

Aku selesai mengemas dalam 90% barang2 aku sekitar 8:30 pagi. Kemudian, aku hemat diri dan naik bilik Helmi menganggu diorang tidur. Hua3.

Aku nak ingatkan diorang supaya packing dan pergi KF binding tesis aku dengan Mat.

Dalam pos yang sebelum ni, aku ada cerita pasal idea mantap punya pasal bajet binding tesis kan?

Ok, sekarang aku ceritalah ni apa idea aku tu. Ehe.

Begini, aku perlu jilidkan lima set tesis. Tiga untuk simpanan Universiti, satu untuk aku, dan satu lagi untuk BKNS.

Masalah aku sekarang ialah, kedudukan kewangan. Aku ada duit yag cukup untuk jilidkan kelima2 set tesis tu tapi isunya, tambah keringlah duit poket aku untuk bertahan dalam minggu2 awal LI bermula isnin ni.

Jadi, fikir punya fikir, terbitlah satu idea hasil cerapan suasana dan fakta sedia ada.

Caranya, aku susun ikut keutamaan. Pada sapa yang lebih penting untuk bagi tesis tu? Ada dua pihak. Pertama, pihak U dan kedua, pihak BKNS.

Tapi duit poket makin menyusut, Jadi, untuk mampu bertahan, maka aku jilid dahulu empat set tesis untuk U dan BKNS.

Setelah ada salinan tesis untuk BKNS, barulah permohonan elaun aku menjadi sempurna dengan adanya surat makluman dan sokongan dari SST yang mengesahkan aku buat tesis.

Ia menjadi sedikit kalut bila SST tidak akan keluarkan surat tu selagi tesis yang dah dijilidkan belum diserahkan kepada Pejabat. Walhal, BKNS tidak mewajibkan perlunya ada salinan tesis yang sudah siap bagi melengkapkan permohonan sebab salinan tu boleh diberi berasingan, kemudian.

Nah mahu tidak mahu, aku kena jilid empat set lah juga supaya aku dapat surat sokongan tu. Kemudian, cepat2 hantar kat BKNS sebab BKNS akan bagi segera untuk bayaran elaun yang ini.

Setelah berbincang dengan bos Megajaya, aku boleh jilid semua tesis sekaligus dan tesis yang satu tu (simpanan aku) boleh diambil kemudian bila ada duit da mau bayar. Fuhh, lega yang amat rasanya. Selega semalam, bila mendapat tandatangan dari pemeriksa dan penyelia tesis aku. Aaahhhh..

Alamak, aku dah rasa mengantuk betul ni. Pedih da mata ni menahan ngantuk dan tidak cukup tidur dari semalam. Hari ni, aku hanya sempat tidur selama dua jam masa sahaja tengahari tadi. Tu pun mula terjaga sebab Helmi datang 'mengacau' dengan sengaja menghempas buku Environmental Geology aku tu.. Waa, 'membalas' a.. Uhu3.

Ok lah, aku sambung cerita seterusnya dalam pos yang akan datang. Sambung cerita pasal migrasi kami. Ehe3.

Selamat berhujung minggu. Manfaatkan masa yang ada dengan sebaiknya.

Jumpa lagi.

^_^



No comments:

Post a Comment

Saya mengalu-alukan komentar anda semua. Terima Kasih!