Paparan Paling Seksi Sakti | Skrin 1280 x 800 | Browser Mozilla Firefox | OS Ubuntu Linux

FIDE WOMENS WORLD CHESS CHAMPIONSHIP 2017 (TEHRAN)

Sunday, June 06, 2010

FS: Ceritaku [3]

*Speaking.

Fuhh, sudah lama nda kemas kini cerita peribadi pasal FS. FS tu singkatan bagi Fasilitator SchoolNet. Rasanya, jawatan ni agak asing bagi kebanyakan orang. Cuma mungkin [selain agensi yang terlibat langsung dengan projek ni] di sekolah2 terpilih sahaja yang mengecam sedikit hal ni. Sebab, sekolah2 tadi ada menerima beberapa perkakasan dan peralatan ICT bagi projek SchoolNet seperti capaian internet, komputer dan lain2.

Sekolah2 ni aku panggil 'Sekolah Rakan SchoolNet'.

Emm, masa yang berlalu membawa banyak pengalaman yang berharga. Sayangnya, ruang agak terbatas walau peluang agak selalu terbuka. Masakan nda, online ja kan selalu, ehe..

18 Jun ni, genaplah enam bulan aku bekerja sebagai FS. Tinggal separuh lagi 'cas bateri'. Biasanya aku, kalau bateri laptop sudah mau habis, aku akan gandakan lagi usaha untuk menyiapkan kerja2 yang sedang dibuat. Nanti nda sempat 'Save' pla, ehe.

Ok untuk isu kali ni, aku cuma mau kongsi pengalaman pasal sesi fotografi SK. Paguokon yang bermula 26 Mei yang lalu. Mengikut turutan, sepatutnya sesi dimulakan untuk para guru dan pentadbiran, barulah kelas dan kumpulan yang seterusnya. Tapi, ada beberapa orang guru tidak ada di sekolah pada masa tu sebab urusan rasmi di luar, termasuklah Guru Besar dan PK1. Jadi, kami teruskan sesi fotografi kelas ja la dulu..

Aku mendapat tahu, sesi fotografi sudah lama tidak dibuat. Lebih2 lagi, untuk murid2. Aku pernah nampak gambar kenangan pentadbiran dan guru2 yang lalu tetapi macam tiada yang khas untuk murid2.

Jadi, ini suatu peluang yang baik. Aku berharap juga, ini menjadi katalis kepada usaha2 yang seterusnya. Semoga sesi ini dapat terus dilaksana di tahun-tahun yang mendatang.

Sesi ni dijalankan ringkas sahaja. Budak2 memang suka bergambar. Kamera yang aku pakai pun, kamera digital yang biasa2 ja [BenQ 7.2mp]. Bagi aku, ini suatu 'eksperimen'. Melihat apa yang berlaku sangat mengujakan.

Murid2 sangat bersemangat. Berlari2 datang bila dipanggil untuk bergambar. Walaupun keadaan agak riuh, namun semuanya berjalan lancar sebab budak2 tu ikut cakap. Terima kasih banyak2 buat Cikgu Ahmad, Ustaz Rahman, Cikgu Marhaini, para guru kelas, murid2 dan semualah yang terlibat secara langsung mahupun tidak langsung memberikan kerjasama membantu menjayakan sesi ini. Kelemahan dan kekurangan yang ada, harap dimaklumi dan dapat dimaafkan. Terutamanya, cuaca yang tiba2 pandai berpanas, ehe3..

Mau tengok gambar2 tu? Hah ada di bawah ni... d(^^,)

Laman blog SK. Paguokon; Klik ---> [ KELAS ]
Facebook SK. Paguokon; Klik ---> [ PHOTOS ]

Jumpa lagi!

No comments:

Post a Comment

Saya mengalu-alukan komentar anda semua. Terima Kasih!