Paparan Paling Seksi Sakti | Skrin 1280 x 800 | Browser Mozilla Firefox | OS Ubuntu Linux

FIDE WOMENS WORLD CHESS CHAMPIONSHIP 2017 (TEHRAN)

Thursday, June 17, 2010

Promosi: Antara Windows dan Linux

*Speaking
*Kupasan ringkas [Mini-Review]

Saya mula berkenalan dengan Linux [Ubuntu] bermula penghujung tahun yang lalu. Lupa hari dan bulannya. Cuma, saya serius untuk mencuba Linux bermula seawal tahun ini, lebih2 lagi bila mendapat kerja sebagai Fasilitator SchoolNet.

Ok, apa yang [sangat] menarik mengenai Linux ini? Apa bezanya dengan Windows? Kedua2 soalan ni tidaklah mampu saya huraikan lengkap sepenuhnya. Cuma apa yang baik saya kongsikan ialah, pengalaman sepanjang menggunakan Linux, bermula dengan Ubuntu 9.10 Karmic Koala.

Apa yang cukup mengujakan dengan Linux ialah, ianya adalah FREE. Maksud free di sini ada dua; 1) Percuma, 2) Kebebasan. Huraian lanjut boleh di baca di web rasmi Ubuntu [ubuntu.com] atau web Linux yang menggunakan Bahasa Melayu. Pautannya ada di bawah.

Keunikan yang kedua: Saya rasa ianya lebih mesra pengguna. Mesra pengguna kerana ianya Percuma dan ada Kebebasan. Malah, muat turun yang dibekalkan oleh komuniti Ubuntu atau Linux adalah unik. Unik yang macam mana? Ini sukar saya jelaskan di sini. Anda kena mencubanya sendiri, baru mantop, ehe.

Kelebihan yang seterusnya ialah, operasinya ringan, laju dan tidak mudah digodam atau diserang penggodam, virus, malware, spyware dan banyak lagi -ware yang biasa dijumpai pada OS WIndows. Jika ada serangan, maka ianya lebih cepat 'diubati' oleh komuniti.

Saya rasa, ini ja lah dulu yang ingin saya tulis sebagai pendahuluan. Insya Allah di lain masa, saya akan kongsikan isi yang lain tapi masih dalam skop WIndows dan Linux.

Sebagai penutup, saya kongsikan satu petikan dari web komuniti Linux di Malaysia iaitu jomlinux.com

Selalunya, pengguna baru menyalah anggap Linux adalah OS tertutup seperti Windows yang meminta anda membayar lesen bagi setiap komputer yang menggunakannya. Konsepnya berbeza sekali, Microsoft menganggap OSnya adalah hak miliknya dan ia memberikan anda caj sewaan untuk menggunakannya — Linux pula sebaliknya.

Ia bebas untuk diolah, digubah dan digunakan oleh sesiapa sahaja — gunakannya tanpa was-was. Kerja yang anda buat darinya berkat, rezeki darinya pun halal berbanding anda membayar RM 10 untuk cetak rompak untuk membuat kerja dengan alasan kami pelajar kalau tak guna cetak rompak memang tak boleh buat kerja.

Matlamat tak menghalalkan anda mencuri hak orang — anda bukan darurat sehingga tiada alternatif. Gunakan OpenOffice kalau tak mampu guna Microsoft Office. Tapi cuba teka, orang masih nakkan juga  benda cetak rompak. Kadang-kadang orang ini jugalah yang berkongsi lagu-lagu secara tidak sah dengan kawan-kawan atas alasan tak mampu nak beli album original. Nanti tak dengar lagu, tak boleh buat kerja pula, katanya. Huh?!

Baca lanjut di: http://www.jomlinux.com/?p=3227
Kredit: http://www.jomlinux.com 
Kempen Ubuntu: http://kempen.digide.com.my/index.php

No comments:

Post a Comment

Saya mengalu-alukan komentar anda semua. Terima Kasih!