Paparan Paling Seksi Sakti | Skrin 1280 x 800 | Browser Mozilla Firefox | OS Ubuntu Linux

FIDE WOMENS WORLD CHESS CHAMPIONSHIP 2017 (TEHRAN)

Saturday, August 28, 2010

Rekod dan Hari Merdeka

Sempena kita berada di bulan Ramadhan dan juga bulan Kemerdekaan ini, banyak peristiwa dan hal2 berlaku - dalam pengetahuan saya - di sini sana.

Bilakah Malaysia merdeka? Sudahkah Malaysia wujud pada tanggal 31.08.1957?

Bilakah Sabah dan Sarawak merdeka?

Apa dia Hari Merdeka dan Hari Malaysia?

Ini semua soalan cepu berlian. Campur tangan politik menjadikan bacaan karya daripada para Sarjana, kita kadang kala terbabas.

Saya baru mendengar berita SabahFM siaran 4:30 petang tadi.

Antara berita utamanya, ada orang berusaha untuk mencipta rekod dengan Jalur Gemilang. Ada yang berdiri mengimbanginya, ada yang naik-turun tangga bergerak.

Ada juga yang berdiri berjam2 di bangunan sambil mengibar tegak bendera negara kita; yang pernah dipijak, diconteng dan dibakar oleh ekstremis alias pengganas di nusantara ini.

Ada banyak lagi rekod2 yang ingin dicipta dan dipecahkan sempena sambutan Hari Merdeka. Uniknya, sekarang ini bulan berpuasa.

Media massa, gah melaporkan hal2 sebegini. Sensasi demi rating, populariti, untung dan kantung. Fikiran kita disuntik untuk membentuk minda bahawa ini antara penzahiran rasa cinta, bangga dan semangat unggul kita sempena sambutan kemerdekaan. Dengan cara ini, itulah semangat merdeka.

Inilah yang saban tahun masyarakat kita [bukan semua] kejar. Saya tidak tahu sejauh mana kesan dan 'berkatnya' aktiviti2 sebegini kepada masyarakat, negara dan agama.

Ada banyak lagi rekod2 dan perkara2 yang perlu kita cipta dan pecahkan yang mampu memberi kesan dan sumbangan yang jauh lebih berfaedah, bermanfaat dan menunjukkan keunggulan ilmu.

Bagaimana jika saya membuat kenyataan umum yang saya akan menyambut Hari Malaysia Merdeka pada 16 September setiap tahun?

Adakah ini akan dikira sebagai suatu rekod dan dimasukkan dalam Malaysia Book of Records juga?

No comments:

Post a Comment

Saya mengalu-alukan komentar anda semua. Terima Kasih!