Paparan Paling Seksi Sakti | Skrin 1280 x 800 | Browser Mozilla Firefox | OS Ubuntu Linux

FIDE WOMENS WORLD CHESS CHAMPIONSHIP 2017 (TEHRAN)

Sunday, August 08, 2010

Tamu Gaya: Antara Tamu dan Pasar Minggu

*Siri Cetusan Idea: "Mari Mengumpat" [003]
*Speaking

Ada kamurang urang Sabah yang nda tau apa atau di mana Tamu Gaya tu? Yang tinggal di sekitar KK kalau nda tau ni, memang bikin malu lah kamu kalau ada kengkawan MSS dari USA tanya sama kamu. Haha.

MSS pun sebenarnya nda tau sangat pasal Tamu Gaya ni. Tau gitu-gitu ja bah. Haha. Tamu Gaya ni di Jalan Gaya. Berdepan sama Lintasan Deasoka, tepi bangunan DBKK yang sebaris sama bangunan Mahkamah Negeri. Masanya, dari awal pagi sampai tengahari hari Ahad. Tamu biasanya 2 -3 hari.

Tamu lain konsepnya dari Pasar Malam. Yang ngam sikit, Pasar Minggu lah. Tamu ni sebetulnya untuk urang-urang kampung atau yang jauh dari kawasan tempat tamu tu dibuat, datang membawa jualan. Diorang akan berkampung di sana dalam semalam dua. Pastu, kalau mampu, pigi lagi di Tamu di kawasan yang berdekatan dengan Tamu yang diorang datang sebelumnya.

Bertamu dalam kamus BM, bawa maksud 'bertandang' juga kan.

Itu konsep dan asas Tamu. Tapi sayang, konsep ini macam nda dipeduli sudah. Tinggal kawasan-kawasan tertentu ja yang ada pegang konsep ni.

Kalau tengok di Tamu Gaya sekarang ni, urang yang tinggal di bangunan sekitar Jalan Gaya tu ada juga berjualan. Di Tamu sama di mana-mana pasar malam pun ada juga mukanya. Pasar Pelipin Malam KK [lupa nama betul pasar ni] ja mengkali tiada mukanya.

Itu dari sudut 'kelayakan'. Kalau kita tinguk aspek jualan pula, juga lari dari konsep asal. Urang di Ulu manalah ada jual barang kek-kek ni. Barang yang boleh dijumpa di Pasar Malam, ada juga dijual di Tamu. Sungguh nda ada kelainan dirasa, huh.

Cerita pasal keselesaan dan kebersihan pula, ni lagi bikin panas. Walaupun ada pikiran pasal laluan pengunjung dibuat sehala bagi mengelakkan kesesakan, ianya tidak praktikal dalam suasana sekarang melainkan kena kasi lebar laluan. Di setiap laluan, boleh bahagi dua. Pasang tali amaran putih-merah tu.

Pasal sampah, ni memang payah mau cakap lah. Masyarakat kita makin mengasi tunjuk yang kita ini = "Throw-away Society".

MSS pernah emel DBKK pasal isu anjing di kampus UMS khususnya di KKCD tahun 2008. [Nota: Beberapa bulan kemudian, MSS praktikal di Jabatan yang terlibat mengurus permasaalahan haiwan vektor ni, ehe]. Memang ada jawapan yang baik. Mungkin MSS kena emel lagi untuk isu ini.

1/4

2/4

3/4

4/4


Tapi, terasa pula. Kudat menggamit MSS untuk pulang berbakti...

No comments:

Post a Comment

Saya mengalu-alukan komentar anda semua. Terima Kasih!