Paparan Paling Seksi Sakti | Skrin 1280 x 800 | Browser Mozilla Firefox | OS Ubuntu Linux

FIDE WOMENS WORLD CHESS CHAMPIONSHIP 2017 (TEHRAN)

Thursday, October 14, 2010

Kembali ke persada maya

Akhirnya aku kembali aktif ke persada alam maya...!

Beberapa hari dalam minggu ini amat mencabar kenormalan rutin harianku. Syukur semuanya diatasi perlahan-lahan sebaik mungkin. Kata Albert Einstein, "Saya bukan genius kerana saya menyelesaikan masaalah itu; tetapi kerana saya 'bersama' dengan masaalah itu lebih lama". Begitulah lebih kurang maksudnya, ehe.

Ubuntu 10.10: Maverick Meerkat

Semuanya bermula gara-gara menaik taraf [upgrade] versi sistem operasi [OS] laptop aku ini; dari Ubuntu 10.04 ke Ubuntu 10.10 yang baru sahaja dilepaskan pada 10.10.2010 yang lalu. Aku mula menaik taraf pada hari Isnin malam sebab hari Ahad tu masih ada masaalah untuk naik taraf. Bila Isnin, barulah keluar kemas kini terbaharu dari Ubuntu yang membolehan aku menaik taraf.

Dipendekkan cerita, 12hb tu laptop aku masih ok walaupun ada beberapa setting yang terkacau oleh versi baharu Ubuntu terutamanya versi kernel.

Tapi yang kacau betul ialah aku nda dapat masuk Windows XP melalui VirtualBox. Ni yang aku hangen tul. Naseb masa tu ada kangen-kangen sama 'tut'. Muahua3! XD

Lagi yang aku hangen bangat ialah aku TERsalah pilih file system jadi 'read-only'. Ini menyebabkan login tidak dapat secara graphical mode. Hanya dapat guna Terminal dan Recovery Mode. Situasi menjadi rumit. Pertapaan yang masuk hari ke-2 masih jauh dari penyelesaian, menyebabkan aku mengambil keputusan untuk membuat fresh installation. Ni kira macam format lah juga. Sebelum buat pemasangan [install], kena ada Live CD Ubuntu dulu. Jadi tadi petang aku pun muat turun lah iso Ubuntu 10.10 untuk desktop edition

Windows dalam Linux

Aku guna Windows XP tu untuk kelas ICT yang aku adakan sejak minggu lalu. Oleh sebab laptop masaalah, maka kelas ICT untuk 12hb jadi aktiviti bebas [jadual belajar = MS Office Word], dan 13-14hb pula kelas aku batalkan. Terperuk di pejabat untuk selesaikan hal ini.

Apapun, sekarang semua dah kembali baik. Masa aku menaip ni, tinggal perisian VirtualBox lagi yang belum aku pasang. Kali ni aku mau cuba VirtualBox edisi Sumber Terbuka [Open Source Edition] pula untuk menjalankan [run] Windows XP dalam Linux Ubuntu. Dua OS dalam satu laptop, wauwh.

Maaf...

Maaf jika ada yang nda terlayan di alam maya selama dua tiga hari ni. Insya Allah lepas ni aku akan bermesra kembali dengan kamu semua.

Nantikan ceritaku yang akan datang. Jumpa lagi! ;)




Nota: Aku aktif juga sikit online sebab aku pakai laptop PPSMI. Mau pakai dua laptop bah untuk 'eksperimen' ni, ehe3

No comments:

Post a Comment

Saya mengalu-alukan komentar anda semua. Terima Kasih!