Paparan Paling Seksi Sakti | Skrin 1280 x 800 | Browser Mozilla Firefox | OS Ubuntu Linux

FIDE WOMENS WORLD CHESS CHAMPIONSHIP 2017 (TEHRAN)

Thursday, December 22, 2011

NEUROLOGICAL TEST


A Short Neurological Test

1- Find the C below..

Please do not use any cursor help.

OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO
OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO
OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO
OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO
OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO
OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO
OOOOOOOOOOOOOOOOOOOCOOOOOOOOOOO
OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO
OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO
OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO
OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO

2- If you already found the C, now find the 6 below.

99999999999999999999999999999999999999999999999
99999999999999999999999999999999999999999999999
99999999999999999999999999999999999999999999999
69999999999999999999999999999999999999999999999
99999999999999999999999999999999999999999999999
99999999999999999999999999999999999999999999999

3 - Now find the N below. It's a little more difficult.

MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMNMM
MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM
MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM
MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM
MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM

This is NOT a joke. If you were able to pass these 3 tests, you can cancel
your annual visit to your neurologist. Your brain is great and you're far
from having a close relationship with Alzheimer.

Congratulations!

eonvrye that can raed this rsaie your hnad.


If you can read the following paragraph, you are just awesome.
Only great minds can read this
This is weird, but interesting!

If you can raed this, you have a sgtrane mnid too

Can you raed this? Olny 45 plepoe out of 100 can.

I cdnuolt blveiee that I cluod aulaclty uesdnatnrd what I was rdanieg. The phaonmneal pweor of the hmuan mnid, aoccdrnig to a rscheearch at Cmabrigde Uinervtisy, it dseno't mtaetr in what oerdr the ltteres in a word are, the olny iproamtnt tihng is that the frsit and last ltteer be in the rghit pclae. The rset can be a taotl mses and you can still raed it whotuit a pboerlm. This is bcuseae the huamn mnid deos not raed ervey lteter by istlef, but the word as a wlohe. Azanmig huh? Yaeh and I awlyas tghuhot slpeling was ipmorantt! If you can raed this sarhe it.

Source n Credit : [Charlie White]


MSS: How fast you passed this test? Easy right? ;D

Tuesday, December 20, 2011

HUDUD: OLEY VS SEMBANG RAKYAT






Sumber n Kredit : [HarakahDaily]

Sumber n Kredit : [YouTube]


MSS: Dalam filem pendek ni ada penampilan Mat Luthfi - Blogger dan Vlogger tempatan yang popular di dunia maya. Tengok berapa ramai peminat beliau ada buat publisiti pasal penlibatannya ni. Ohya, aku terbayang-bayang juga kalau blogger tahap gaban seantero Malaysia kita buat segmen pasal benda-benda begini. Alahh, sebut blogger, sebut segmen, nda kan kamu nda paham-paham lagi siapa..

HAHAHAHAHA!! XD

TERRORISM VS MILITARISM


Source n Credit : [BC]


Friday, December 16, 2011

HEGEMONI SEMENANJUNG KE ATAS SABAH DAN SARAWAK





"Hegemoni Semenanjung ke atas Sabah dan Sarawak"

Tulisan TukarTiub : [BACA]


MSS MENYOKONG ABU - ASALKAN BUKAN UMNO


Sunday, December 11, 2011

AUTHOR'S PROFILE PICTURE IN GOOGLE SEARCH RESULTS

AUTHOR'S PROFILE PICTURE IN GOOGLE SEARCH RESULTS

[Enlarge]

Hasil carian 'samizul' dan kemudian ditambah dengan '.net' di belakang 'samizul' tadi.

Credit : [Blogger Plugins]

Sunday, December 04, 2011

PROFESSIONAL ETIQUETTE / ETHICS

Assalamu'alaikum w.b.t and Salam Sejahtera.

Tomorrow, PM19 will learn a new topic (well it is actually a 'new topic' for every week) entitled Professional Etiquette/Ethics which might be presented by Open University Malaysia (OUM) lecturer.

So, I share these stuff in order to enlighten and get some little idea in our mind what the topic is all about.



By John Coleman from Harvard Business School (MBA 2009) 


By Monica from employeeevolution.com


By man312217


By myoum


By hasna08


I hope that this is going to help you, ya! ;D


Note: I wrote this post in English? Subhan'Allah! This is totally weird, hahaha! XD

Saturday, December 03, 2011

SOALAN UNTUK SABAH DAN SARAWAK KELUAR MALAYSIA

Sila klik [SINI] untuk tandatangan petisyen.

SOALAN UNTUK SABAH DAN SARAWAK KELUAR MALAYSIA (FACEBOOK GROUP)

[Enlarge]
Sumber : [SSKM

01. Perkumpulan Sabah dan Sarawak Keluar Malaysia, atau ringkasnya SSKM, di Facebook telah saya sertai sejak beberapa bulan yang lalu. Sebab musabab saya menyertainya bukan sahaja kerana jemputan, tetapi juga keinginan sendiri untuk mengetahui alasan-alasan dan hujah-hujah para pencetus dan pendokong kuat 'ideologi' ini.

02. Setelah menyertai, saya membuat kesimpulan peribadi bahawa SSKM memperjuangkan pemartabatan 20 Perkara Sabah dan 18 Perkara Sarawak, dan mempunyai matlamat untuk membawa Sabah dan Sarawak keluar dari gabungan Persekutuan Malaysia.

Kelompok Utama
03. Selanjutnya, matlamat tersebut saya cerakinkan kepada dua kelompok utama iaitu:-

a) Bersetuju dan menyokong bahawa perjuangan mendaulatkan intipati 20 Perkara akan pasti tercapai jika dan hanya jika Sabah dan Sarawak keluar dari gabungan Persekutuan Malaysia;

b) Bersetuju dan menyokong bahawa perjuangan mendaulatkan intipati 20 Perkara akan tercapai tetapi tidak perlulah ke tahap membawa Sabah dan Sarawak keluar dari gabungan Persekutuan Malaysia.


04. Saya menyokong perjuangan mendaulatkan intipati 20 Perkara tersebut tetapi tidak bersetuju dengan idea membawa keluar Sabah dan Sarawak dari gabungan Persekutuan Malaysia seperti kelompok di fasal 3(a) yang saya sebutkan tadi.

05. Bagi saya, idea dan usaha membawa Sabah dan Sarawak keluar dari gabungan Persekutuan Malaysia pada masa sekarang adalah semacam suatu ugutan. Secara mudah, situasinya begini:-

a) "Bawa Sabah dan Sarawak keluar Malaysia, barulah 20 Perkara dapat didaulatkan!" (Jika telah keluar, wujudkah lagi 20 Perkara?);

b) "Jika 20 Perkara tidak didaulatkan, kita bawa Sabah dan Sarawak keluar Malaysia!".


Persoalan
06. Maka persoalan utama saya ialah, apakah hak dan peruntukan undang-undang mana yang membolehkan, yang mengizinkan dan memberikan justifikasi kukuh kepada sesiapapun di dalam Persekutuan Malaysia ini pada masa sekarang, untuk membawa Sabah dan Sarawak keluar dari gabungan Persekutuan Malaysia?

[Enlarge]
Sumber : [GoPetition]

07. Seterusnya, jika kita - termasuk SSKM - benar-benar memperjuangkan pendaulatan intipati 20 Perkara tersebut, maka bukankah Perkara 7 dalam 20 Perkara menyatakan:-

Point 7: Right of Secession.
There should be no right to secede from the Federation.

(Terjemahan bebas)
Perkara 7: Hak untuk Berpisah.
Tiada hak untuk berpisah dari Persekutuan.

Kita memperjuangkan 20 Perkara tetapi kita bawa Sabah dan Sarawak berpisah (keluar) dari Malaysia?

Adakah berpisah dan keluar itu satu-satunya matlamat yang kita ingin tuju? Sudah tiadakah jalan yang lain untuk mendaulatkan 20 Perkara (maksud-maksudnya)?

Sumber : [Google Image]

Seputar Permasalahan
08. Mungkin ada yang memberi reaksi bahawa nama SSKM telah memberikan gambaran yang ekstrim. Saya setuju. Saya lihat, nama ini telah tidak dapat ditukar (diedit oleh Admin) tetapi mungkin sesuatu boleh diperjelas di bahagian Introduction.

09. Ada juga yang berpendapat, Sabah dan Sarawak patut mengecapi dan menikmati kemerdekaan sendiri, justeru Sabah dan Sarawak 'wajib' keluar dari gabungan Persekutuan Malaysia. Ini saya agak kurang setuju.

Saya fikir, mereka yang terus-terus menggunakan cara (idea bawa Sabah dan Sarawak keluar Malaysia) ini seolah-olah telah berputus asa dan yang malangnya, tidak kelihatan pun untuk mencuba cara-cara yang lain yang lebih tidak kelihatan ekstrim.

10. Singapura mungkin menjadi idola bagi misi membawa Sabah dan Sarawak keluar Malaysia ini. Dengan harapan, apabila Sabah dan Sarawak keluar Malaysia, maka Sabah dan Sarawak akan bertambah-tambah maju dan pesat membangun menikmati kemerdekaan sendiri sebagaimana yang dialami Singapura.

Pada pendapat saya, situasi tersebut bukanlah dijamin akan benar-benar berlaku kerana Sabah dan Sarawak mempunyai banyak isu dan permasalahan yang memberikan liabiliti kepada kemajuan dan kepesatan tadi. Sekadar memberikan dua contoh; isu dan permasalahan itu ialah mentaliti dan gerak kerja pemimpin dan mentaliti rakyat bagi Sabah dan Sarawak secara umumnya.

Lihat sekeliling kita sekarang, apakah dua contoh tadi memberikan kita lampu hijau untuk bergerak menuju ke simpang "Sabah dan Sarawak Memerintah Sendiri"? Apakah kita telah cukup bersedia?

Terdetik juga dihati kecil saya andaikata para ilmuan yang begitu ramai di SSKM ini menjadi pemimpin kita untuk membawa Sabah dan Sarawak keluar Malaysia, tentu perjalanannya akan menjadi lebih lancar. Atau, kita ingin menunggu pendekar Bung Mokhtar Radin dan Huguan Siou Joseph Pairin Kitingan 'bertaubat' lalu mengemudi kita, sekali lagi?

[Enlarge]
Sumber : [GoPetition]

Konteks Sabah 'Dijajah'
11. Kita imbas kembali fasal 6 di atas. Dari situ, seseorang mungkin akan memberikan hujah bahawa justifikasi yang mewajarkan atau membolehkan kita rakyat Sabah dan Sarawak keluar Malaysia adalah kerana Perjanjian Penubuhan Malaysia 1963 telah terbatal disebabkan Kerajaan Pusat bersama Kerajaan Negeri telah tidak mematuhi banyak kehendak dan tuntutan 20 Perkara. Semenjak Sabah (khususnya) bersama negara Sarawak dan negara Persekutuan Tanah Melayu membentuk (bukan menyertai) Persekutuan Malaysia, 20 Perkara telah acapkali diremehkan dan hasilnya sekarang, 20 Perkara bagaikan tidak wujud langsung lagi.

Saya sedikit bersetuju dengan hujah tersebut. Saya fikir, ianya adalah benar dan terpakai jika kita menilai berdasarkan justifikasi moral. Maksudnya, secara moral, 20 Perkara ini telah pupus. Jika kita menilai berdasarkan praktis undang-undang, maka soalan saya; apakah undang-undang yang membatalkan 20 Perkara? Apakah perisytiharan rasmi dari kerajaan - sama ada Pusat atau Negeri - yang 20 Perkara telah tidak diguna pakai lagi?

12. Pencabulan sebahagian besar isi kandungan perjanjian 20 Perkara ini telah menimbulkan sentimen "Malaya jajah Sabah". Saya bersetuju dan memang ada benarnya dalam banyak lapangan perkara. Hal ini dapat mudah difahami dengan membandingkan kehendak-kehendak dalam 20 Perkara dan situasi Sabah (khususnya) sejak bermulanya kemasukan United Malay National Organization ke Sabah pada awal 1990-an yang lalu.

13. Saya berpendapat, jika kerajaan Pusat benar-benar ikhlas menerima kandungan Perjanjian Penubuhan Malaysia 1963 atau 20 Perkara ini, maka sewajibnya kerajaan Pusat meminda atau menambah mana-mana fasal/klausa dalam Perlembagaan Persekutuan yang mengambil kira kehendak 20 Perkara tersebut. Bukan sahaja pindaan ini berlaku ke atas Perlembagaan Persekutuan, malah mana-mana undang-undang, akta dan peraturan lainnya (peringkat Jabatan Kerajaan, Kementerian dsb) juga perlu diubahsuai supaya selaras dan memenuhi tuntutan 20 Perkara.

Tetapi, sejauh mana praktik hal di atas benar-benar berlaku?


Penutup
14. Saya sengaja menulis perkara ini di blog saya kerana saya mahu isu 20 Perkara ini mendapat perhatian dari semua pihak (terbuka) khususnya generasi muda Sabah dan Sarawak. Lagipun, perbincangan dan segala isi di dalam SSKM bersifat tertutup (closed group). Mungkin ada yang tidak ingin joined SSKM kerana nama SSKM itu telah menggerunkan fikrah mereka.

15. Malah, ini juga adalah sebahagian usaha promosi saya untuk membantu perjuangan 20 Perkara. Saya kehairanan bila melihat ahli dalam SSKM telah mencapai hampir 6,500 orang tetapi jumlah yang telah sign petition Sabah-Sarawak Rights anjuran SSKM di GoPetition belumpun sampai 300 orang setakat saya menulis ini.

Akhir kata, saya mengalu-alukan komen berupa pandangan, cadangan dan mungkin juga kritikan daripada mana-mana pihak yang sudi. Mudah-mudahan dengan perkongsian (butang Share juga telah disediakan di atas) soalan-jawapan sesama kita ini mampu membuatkan yang tidak tahu menjadi tahu, yang tahu bertambah faham, dan mana-mana yang lompang dapat ditampung sebaik mungkin.

Sekian.


26.01.2012
Nota: Tulisan yang penulis fikir mempunyai jawapan bagi tulisan penulis di atas boleh di baca di [sini]

Thursday, December 01, 2011

LU JANGAN KEREK SAMA GUA




Lama sudah perasan
Lagak lu yang berangan
Terpacak hidung tinggi
Mata jadi jelik

Bukan nak bikin kecoh
Tapi lu perlu tunduk
Pada pailang yang mula bertapak di sini

Gua pantas berlari
Lu masih merangkak lagi

Lu jangan kerek sama gua
Nanti lu sendiri yang susah
Kerana jika tidak
Gua cukupkan yang kurang ajar

Lu kena respek sama gua
Nanti lu menyesal tak sudah
Kalau nak bikin gempak
Jangan sampai kerek sama gua

Takkan la tak perasan
Jika nak dibandingkan
Kita berdua berdiri tidak sama tinggi

Jangan sampai dilihat
Gelagat tak kena tempat
Orang lama berpesan
Jangan lawan tuan

Gua pantas berlari
Lu masih merangkak lagi

Lu jangan kerek sama gua
Nanti lu sendiri yang susah
Kerana jika tidak
Gua cukupkan yang kurang ajar

Lu kena respek sama gua
Nanti lu menyesal tak sudah
Kalau nak bikin gempak
Jangan sampai kerek sama gua

Jangan melawan
Jangan melawan brader
Nanti gua kasi lu

Jangan melawan
Jangan melawan brader
Gua harap lu makan saman

Lu jangan kerek sama gua
Nanti lu sendiri yang susah
Kerana jika tidak
Gua cukupkan yang kurang ajar

Lu kena respek sama gua
Nanti lu menyesal tak sudah
Kalau nak bikin gempak
Jangan sampai kerek sama gua


Sumber & Kredit : [LIRIK] [VIDEO] [OFFICIAL]

Tuesday, November 29, 2011

KAPAL TERBAKAR DI KUDAT

KEBAKARAN KAPAL DI KUDAT [GAMBAR & VIDEO]

Sumber & Kredit : Anak Jati Kudat

Menurut sumber:-

-Jenis kapal ialah kapal jerut (tangkap ikan).
-Berlaku di bahagian belakang Milimewa Kudat.
-Berdekatan dengan terminal feri Banggi-Kudat.
-Pada hari Ahad, 9:30 malam, 27 November yang lalu.

Video amatur boleh ditonton di [sini].

Berita akhbar - [B.Harian] [Kosmo]

MSS :  Sekali lagi tragedi malang yang melibatkan bot dan kematian selepas tragedi kapal karam masa raya haji tahun 2009 [sumber] yang lalu.. Takziah.. -_-


Sunday, November 27, 2011

SELAMAT HARI IBU DAN BAPA, PAMA!

Assalamu'alaikum w.b.t dan Salam Sejahtera.

Agak 'malang' kalau aku tidak menulis sesuatu di sini, pada hari ini. Lebih-lebih lagi, pabila melihat tajuk di atas tentunya menjemput rasa hairan dan ingin tahu mengapa ia ditulis begitu.

Individu generasi alam siber mana yang tidak kenal dengan Hari Ibu dan Hari Bapa ini. Semakin ia dipopularkan oleh massa, semakin menunjanglah ia dalam 'diari' atau 'Rancangan Pergerakan/Aktiviti Harian' - ala-ala RPH para guru - kelompok umur bawah 40-an.

Sampai suatu masa, mungkin kita di Malaysia akan menyambut juga Hari Datuk, Hari Nenek dan segala macam lagi hari-hari orang.

Isu ini sudah aku bebelkan sedikit dalam tulisan yang lalu di [sini]. Dalam tulisan tersebut, aku mengambil pendekatan yang agak ganjil tetapi unik dalam usaha untuk mentransformasi mereformasikan justifikasi yang menepati lagi logik, bagi Hari Ibu dan Hari Bapa di mana kebanyakan penyambut normalnya cetek dan malas menyingkap tabir latar belakang sambutan tersebut, seperti aku. Hahaha.

Bagi pembaca yang terlepas membacanya, silakan membacanya selepas ini. [baca].

Hari ini aku ingin mengabadikan rasa syukur dan terima kasih kepada Allah SWT - Tuhan Yang Maha Esa -  kerana telah memberikan aku peluang untuk hidup di dunia fana ini melalui kedua ibu bapaku yang melahirkan aku genap 24 tahun yang lalu.

Aku mengucapkan Selamat Hari Ibu kepada mamaku -  Rosmah dan Selamat Hari Bapa kepada bapaku - Samad kerana 24 tahun yang lalu, di subuh Jumaat 27 November 1987, mereka berdua telah bergelar Ibu dan Bapa kepada bayi comel lagi montel yang diberi nama Mohd. Samizul.

Terima kasih kerana melahirkan, terima kasih kerana menjaga, mengasuh, mendidik dan terus memberikan sokongan, terima kasih atas segalanya untuk dahulu, kini dan selamanya. Walaupun aku (kalaulah XD) ditakdirkan menjadi Presiden Planet Bumi ini nanti, nescaya tidak akan lengkap terbalas jasa dan pengorbanan mereka berdua dengan kemewahan dan kesenangan melainkan aku berbakti dan menjadi anak yang terbaik lalu menjadi kebanggaan sampai bila-bila, insya Allah.

"Ketika kita hadir, kita menangis dan mereka tersenyum. Mudah-mudahan sampai masa untuk kita pergi, kita tersenyum dan mereka tetap jua tersenyum walau sedang dalam kedukaan." -Prof MSS LaWLiET (1987-kini)

Allahummaghfirli dzunubi waliwaalidaiyya warhamhuma kama rabbayani shoghiraah
Maksudnya
:  Ya Allah! Ampunilah bagiku segala dosaku dan juga dosa dua ibu bapaku dan kasihanilah mereka keduanya sebagaimana mereka memelihara dan mendidikku di masa kecil

Selamat Hari Ibu dan Bapa, PaMa! ;D




Layan karaoke lagu birthday dulu kejap.. XD


Nota I : PaMa = Papa + Mama
Nota II : Kenangan Hari Lahir 2010

Friday, November 25, 2011

UPIN, IPIN DAN IPHONE 4G ADALAH AGENDA YAHUDI?

Assalamu'alaikum w.b.t dan Salam Sejahtera.

[Enlarge]

Bila nampak ayat-ayat mesej ni, aku teringat akan 'seruan' ini;

"HAPUSKAN huruf kecil 't' kerana ia hampir menyerupai tanda palang atau salib."

Marilah kita memBOIKOT huruf-huruf rumi ini kerana semuanya membawa perlambangan Yahudi (Y), Israel (I), Amerika (A), Zionis (Z), USA dsb. Sikit-sikit Yahudi. Sikit-sikit Israel. 298 daripada 300 buah makmal komputer sekolah yang sarat dengan masalah (tidak siap, tidak selamat diguna, kualiti hampeh dsb) di Sabah pun mengkali Yahudi jugalah yang buat, kan. Ini semua untuk menyesatkan anak-anak generasi pelapis akan datang supaya nda dapat menandingi 'fenomena' Intel dan Facebook..?

Kalau begitu, nampaknya komando kita di bawah lembayung Datuk Seri Zahid Hamidi - Naib Presiden United Malay National Organization - 'culas' mengesan kehadiran soldadu rejim Zionis semasa mereka (rejim Zionis) membuat onar ke atas projek-projek kerajaan UMNO-BN yang akhirnya terbengkalai menjadi bangkai (projek Gajah Putih) ini. Mungkinkah sudah ada 'wahyu' dari APCO? Mungkinkah skrip dan babak kautim sudah dipentaskan?

Dengar khabar, tahun depan iPhone 5 akan dipasarkan kepada pengguna akhir. Apa pula 'G' kali ini?

'Upin' dan 'Ipin' dalam Bahasa Melayu membawa maksud apa? Adakah orang Sabah perlu membuang atau tidak lagi menyebut perkataan 'pantat' kerana nanti orang Semenanjung Malaysia akan berasa kelucahan yang amat sangat tahap 7 petala langit-dan-bumi?

Dan yang paling aku kelucuan ialah bila baca perenggan akhir tu mulai ayat, "kalu kamu benar2.."

Kalau tidak kirim kepada 100 orang, meninggal dalam masa 100 minit. Dulu 100 jam tapi dengan adanya internet, jadi 100 minit.

KAH KAH KAH! XD

Thursday, November 24, 2011

SALAM MA'AL HIJRAH DAN SELAMAT BERKONVOKESYEN!

Assalamu'alaikum w.b.t dan Salam Sejahtera.





Bersempena menyambut ketibaan tahun baru Islam iaitu Tahun Baru Hijrah 1433H (Ahad, 27.11.2011) dan juga meraikan Hari Konvokesyen bagi tahun 2011, aku dengan penuh rasa gembira dan bangga mengucapkan "Salam Ma'al Hijrah 1433H dan Selamat Berkonvokesyen" kepada semua Muslimin dan Muslimat, dan buat alumni SMKA Tun Said, Kota Belud (SMATS), kenalan di Universiti Malaysia Sabah (UMS) dan semua kenalan lain (IPT lain) yang juga berkonvokesyen sama.

Sumber: scu.edu

Ada yang awal konvo, ada yang sedang konvo, dan ada juga yang bakal konvo dalam sedikit masa lagi.

Apapun, SYABAS dan TAHNIAH aku ucapkan kerana kamu telah berjaya menamatkan sesi pengajian di alam kampus dan dianugerahkan segulung Ijazah yang menjadi impian ramai untuk menggenggamnya. 

Selamat bergembira dan raikan detik-detik manis ini sebaiknya bersama mereka yang tercinta dan tersayang..!

Welcome to the Club! ;D

Lagi Gambar

Sunday, November 20, 2011

THE POOR AND INCOMPETENT LEADERS

QUOTATION.

[Click to enlarge]


For Future Headmasters/Principals...

Chris Ortiz says, "Poor leadership surrounds us, it’s a fact of life and they seemingly find a way to keep their jobs. They are more focused on their personal needs and not of the professional needs of those below them. They have a hard time developing their employees because they lack the proper management techniques to do so. A leader is someone who you would follow to a place you would not go alone. Leadership is about action not status."

Incompetent Leaders will:

01. delegate work rather than balance work loads. This allows all attention to be diverted from them in case of failure. It may seem to them that are managing their people but in actuality they are creating work imbalances within the group. It can create unnecessary overtime for some and under utilization of others. A good manager is aware of the skill sets of all the people below them and should allocate work accordingly while trying to enhance the skills of everyone to be even more productive.

02. reduce all answers to Yes or No rather than explaining their reasoning. This is an example of a crisis manager who can not think farther than a few hours ahead. A yes/no manager finds it a waste of time to find the real answer through intellectual thought. They are already thinking about the next crisis.

03. not separate personal life from professional life. They will bring their personal problem to work. Working for these types of managers can be very dramatic. They are unable to separate their emotional imbalances while trying to manage people. They are less focused and will not give you the attention and direction you need for success.

04. manage crisis. If you are a company that has crisis managers, then you can say goodbye to innovation and progression. Proactive thinking is critical to the success of any company. If you are not finding ways to stop or reduce the amount of crisis that has to be managed, then your competition will pass you by. Leaders have to think out of the box and make change.

05. create an environment where mistakes are unacceptable. Being held accountable for wrong decisions is a fear for them. Making mistakes only helps you become a better person, manager, etc.

06. humiliate or reprimand an employee within a group. This is a clear and visible sign of a poor leader. A good leader takes employee problems away from a group setting to a more private setting. If you have a boss that does this, it is time for a visit to human resources.

07. not stand behind subordinates when they fail. Never leave your people to hang out to dry. Always back them up, right, wrong, or indifferent. If an employee tries his/her best in a situation and she/he fails to come through. She/he should be commended on her/his effort and not punished for the failure

08. encourage hard workers not smart workers. I am not impressed with hard workers. A hard worker is usually defined by hours. Smart workers are the ones that I hire and embrace. Smart workers understand the concept of time management and multi-tasking. Poor leaders miss this connection. Smart workers are methodical in their thinking and can generally be successful because of their abilities management projects and time. Hard workers may take twice as long to do the work. It is important to assign work accordingly to the skills and personalities

09. judge people on hours not performance. This is similar to #8. Again, I am not impressed with overtime junkies. They have lost all perspective on a healthy family/balance. Bad managers will promote the employees that work the most hours and not look at the smart ones who work less……….meaning have better time management. Stop watching the clock.

10. act differently in front of their leaders. This is an indication of low self-confidence. They have doubts about their own ability to lead and they will act like little children when authority is present. A confident person acts the same around everyone...


MSS: Thanks for the tag Sir! Sir Zakaria is one of my English Guru/Sifu (2001-forever). ;D

MEMOIR KEHIDUPAN DI UNIVERSITY APARTMENT (01)

Assalamu'alaikum w.b.t dan Salam Sejahtera.

01. University Apartment bukanlah nama sebuah universiti atau institut pengajian tinggi, malah jauh sekali membawa maksud konsep "Universiti Dalam Apartment" mahupun "Apartment Dalam Universiti" (pernah dengar konsep "Universiti Dalam Taman"?).

02. University Apartment atau disebut 'UA' ini merupakan sebuah tempat kediaman (perumahan) jenis apartment/flat, yang letaknya berdekatan dengan beberapa nama (tempat) gergasi seperti Universiti Malaysia Sabah (UMS), Alamesra, 1Borneo dan Kingfisher Sulaman. Oh tidak dilupakan, Kg. Rampayan, Kg. Dilema 1Malaysia (dulu Kg. Dilema Melayu, tapi mungkin PATI jadi majoriti dan berautoriti, ia pun jadi '1Malaysia'. Bodek beb, yeah.) dan beberapa kampung yang lain juga terletak berhampiran dengan UA.

03. Memandangkan letaknya UA ini berhampiran dengan tempat yang terkenal tadi, maka bolehlah kita mencongak komposisi penduduknya. Secara kasar, kelompok pelajar merupakan penghuni terbesar tidak kira sama ada menyewa atau mendiami rumah sendiri. Kelompok pekerja pula boleh dibahagi kepada dua kategori iaitu pekerja perkhidmatan awam dan bekerja sendiri.

04. Pecahan komposisi ini amat berguna bagi menaakul latar belakang UA. Jika kelompok pelajar yang paling ramai mendiami UA, maka boleh dikatakan sewa rumah di UA sudah masuk dalam kategori Popular dan Mampu Sewa/Milik. Perbandingan rambang boleh dibuat dengan membandingkan UA dan perumahan Kingfisher Sulaman yang betul-betul terletak berhadapan antara satu sama lain.

05. Pecahan kategori pelajar Institut Pengajian Tinggi (IPT) utama di UA terbahagi kepada Kolej Masterskill, UMS, Uinversiti Teknologi MARA (UiTM) dan Politeknik (Poli). Dari apa yang aku nampak, pelajar Masterskill, Poli dan UMS adalah muka-muka yang paling kerap dilihat, haha. UA (Fasa 1) merupakan asrama.. oupss.. kolej kediaman rasmi bagi awek-awek seksi lagi hot pelajar Masterskill. UMS dan Cosmopoint khabarnya mendominasi UA Fasa II yang mempunyai dua buah kedai runcit mini masing-masing satu di hadapan dan di belakang kawasan kediaman.

06. Bah cukuplah ini sebagai pendahuluan. Pengalaman peribadi akan dimuatkan dalam susupan yang seterusnya. Salam Hujung Minggu! ;D

Tuesday, November 15, 2011

BOHSIA MURAHAN


[REPORT PAGE]

'SELAMATKAN' GAMBAR-GAMBAR 'GEDIK' ANDA DI ALAM MAYA SEBELUM TERLAMBAT!

Cara paling selamat?
1. Mengurangkan tabiat suka bergambar dan memuat naik di alam maya.
2. Meningkatkan perlindungan terutamanya gambar-gambar peribadi.
3. Sentiasa berjaga-jaga dan beringat akan dua tip di atas.

Baca lagi kisah benar: [WSB]

Monday, November 14, 2011

TAMADUN MINYAK

Assalamu'alaikum w.b.t dan Salam Sejahtera.

Credit : postpeakliving

01. Tamadun yang biasa kita dengar dan pernah pelajari ialah tamadun-tamadun berasaskan negara-bangsa dan kaum-kaum tertentu di suatu tempat yang khas.

02. Tamadun-tamadun lain (kategori) ialah Tamadun Islam dan tamadun dalam kelas (dunia) Sains dan Teknologi.

03. Contoh tamadun dari sudut Sains dan Teknologi ialah Tamadun Batu, Tamadun Logam, Tamadun Arang Batu atau Tamadun Wap dan yang terkini ialah Tamadun Minyak.

04. Mengapa Tamadun Minyak? Kerana, segala aktiviti, sebab-musabab, perkiraan dan percaturan manusia pada masa kini adalah berasaskan bahan bakar petroleum. Ianya bermula dari revolusi perindustrian yang seiring dengan perkembangan pesat ilmu sains dan teknologi di Eropah.

05. Ada pepatah Melayu menyebut, kerana nila setitik, rosak susu sebelanga. Maka, ini pula pepatah saya; kerana minyak bertelaga-telaga, habis negara porak-peranda.

06. Oupss, nanti dulu. Bagaimana negara menjadi porak-peranda disebabkan banyaknya khazanah minyak? Porak dan peranda ini berpunca dari dua sebab; Melawan kehendak Kapitalis dan kelemahan sendiri untuk menguruskannya.

Credit : speakingofdemocracy

07. Sistem Ekonomi dunia moden hari ini adalah berasaskan sistem Kapitalis. Kapitalis berasal daripada perkataan Capitalist. Capital pula membawa maksud modal. Maka, sistem kapitalis adalah sistem pemodal yang biasa digelar sebagai 'kaum pemodal'.

08. Rukun Iman kapitalis ialah untung dan untung maksimum. Kurang untung, tidak untung dan rugi adalah perkataan-perkataan yang menjadi taboo kepada kaum pemodal dan para penganut mazhab kapitalis.

09. Sayugia diingatkan, tidak semua golongan kaum pemodal ini adalah penganut warak dan soleh mazhab kapitalis. Ada dalam kalangan mereka yang masih memiliki pertimbangan rasional berlandaskan sifat-sifat lahiriyah kemanusiaan mereka. Mereka membuat untung, tetapi tidak sujud menyembah wang ringgit dan tidak naik ghairah melihat angka-angka Dollar.

Credit : dallasnews

10. Perang diletuskan untuk membantu kaum pemodal yang berselindung di balik tirai lembaga-lembaga (Board of Director misalnya) industri senjata dan industri minyak. Sudah melabur, modal dan untung ditagih.

11. Serbuk peluru mesti ditaburkan, bom canggih wajib diletupkan, kereta kebal dan ketumbukan persenjataan perang yang lain sudah tentu ingin diperagakan dipentas yang sebenar-benarnya nyata. Mana syok kalau asyik demo latihan ja, kan.

11. Negara-negara yang memiliki khazanah dan kekayaan minyak dipaksakan untuk menurut kehendak kapitalis alias kaum pemodal di Wall Street dan di Malaysia, kita ada Bursa Saham Malaysia. (Ada sesetengah orang kata tempat ni adalah tempat businessmen berjudi). Kaum pemodal menggodam kepala-kepala pemerintah negara-negara yang berkuasa dan juga di negara yang memiliki kekayaan tadi supaya mewujudkan segala macam akta dan peruntukkan yang membolehkan perancangan mereka berjaya. Jika ingkar, maka segala macam ragam akan menyusul dengan pelbagai alasan yang biasanya macam sial. Semuanya tipu hidup-hidup dan madah berhelah. Iraq dan Libya adalah contoh terbaik. Perang Arab-Israel pada era 60an dan 70an dahulu juga contoh yang terbaik.

12. Minyak adalah sumber yang tidak boleh diperbaharui. Apabila emas hitam ini telah habis dan pupus sepenuhnya, kepanikan akan melanda seluruh dunia. Saya yakin fenomena ini jauh lebih dahsyat daripada apa yang digambarkan oleh filem 2012.

13. Bayangkan ketika itu, stesen minyak yang terletak ditepi-tepi jalan menjadi bangunan terbiar. Tangki bawah tanah bakal menjadi barang artifak untuk dimuziumkan. Dan yang paling dahsyat ialah melihat jutaan (mungkin berbillion-billion) kenderaan sama ada di darat, air, udara dan angkasa lepas yang berasaskan bahan api ini tersadai menjadi barang antik atau masuk kilang besi buruk. Wow, industri besi buruk tentu melonjak naik.

Credit : telecoms

14. Kereta adalah kenderaan paling popular digunakan. Kewujudan kereta mewujudkan jalan raya, lebuh raya dan flyover bertingkat-tingkat. Pembinaan jalan raya bermaksud tanah - sama ada rezab atau bukan - digunakan untuk memenuhi keghairahan masyarakat untuk menggunakan kereta. Kalau boleh, jika jumlah rakyat adalah seramai 28 juta orang, maka jumlah kenderaan darat juga perlu 28 juta buah. Para pemain industri permotoran dan kereta (bersama kaum pemodal yang ada disebalik tirai 'pemegang saham') tentu tersenyum lebar sampai ke cuping telinga.

15. Kesesakan jalan raya tidak akan selesai dengan menambah bilangan, lebar, lorong, dan tingkat jalan raya kerana kenderaan akan terus bertambah untuk memenuhinya. Akhirnya, banyak tanah dan kawasan yang berpotensi untuk dijadikan kawasan penanaman sumber makanan seperti padi, sayur, buah, kolam ternakan darat dan hasil ladang yang lain untuk keperluan warga sendiri telah hilang. Para pemaju pula pening memikirkan rekabantuk bangunan perumahan terutama jenis Apartment kerana perlu mengambil kira jumlah anggaran bilangan manusia dan kereta (untuk kawasan parking).

16. Malaysia memiliki khazanah kekayaan dari bawah tanah, darat dan laut. Segala hasil darat dan laut sendiri sepatutnya tidak mengalami kekurangan. Bayangkan tanah-tanah yang berpotensi untuk tanaman hasil makanan warga sendiri tadi, jika dimajukan, sudah tentu kita tidak perlu mengimport beras, daging lembu, susu lembu, ikan, dan pelbagai lagi sumber makanan lain. Malaysia adalah pengeluar kedua utama minyak kelapa sawit (sebelum ini no.1 dunia dan sekarang di belakang Indonesia) tetapi stok minyak makan dipasaran ketika musim perayaan sentiasa missing-in-action. Ini permainan siapa?

17. Begitu juga dengan minyak petroleum Malaysia; khabarnya yang berkualiti tinggi dinikmati oleh warga luar negara, dan bakinya yang kurang kualiti adalah 'hadiah' untuk warga sendiri? Permainan apakah ini?

18. Saya adalah pengikut aliran minyak habis. Oleh itu, segala rangka struktur ekonomi dan gaya hidup berasaskan minyak ini perlu segera diubah dan diganti dengan alternatif yang telah lama disyor oleh cendikiawan. Melalui fahaman ini, kita akan faham kenapa kita tidak perlu memakai tali leher di siang hari di Malaysia tanah khatulistiwa ini, tidak kemaruk memasang penghawa dingin di setiap bangunan dan yang maha mustahak ialah kita tidak lagi bermuka tegang kerana traffic jammed dan kehabisan stok makanan semasa musim perayaan.

YEAH, GOOGLE+ IS DEAD


Credit : The Nex Web


More at Google+

Friday, November 11, 2011

GROUND COVERS & WEEDS IN PLANTATION

-PRESENTATION-

Best view = Full screen (Click Go Full Screen).



Other weeds picture and some additional information = [click]

Note: Presented by Group 6 | Plant Science | PM19 SSTC. Pictures and some graphical illustration are not owned by us. We will update the list of source soon. Thanks.


Dokumen ini boleh dimuat turun dan dialu-alukan untuk dikongsikan kepada semua asalkan tidak bersifat komersial (keuntungan). Moga bermanfaat!

Wednesday, November 09, 2011

11 SOALAN SE UNTUK MSS

Assalamu'alaikum w.b.t dan Salam Sejahtera.

Lama sudah eh aku nda main Tag-tag ni. Kali ni, aku ada sebab untuk main lagi permainan yang cukup popular dalam dunia blog-dan-blogger terutamanya di kalangan yang rindukan trafik dan cukup girang bila melihat trafik ini jammed. Hahaha..

Kali ni aku di Tag oleh S.Edora. Inilah sebelas soalan yang SE kepingin sangat mahu tahu dari aku. Naseb eh dia nda tanya soalan-soalan bonus macam "Bila majlis 'nasi minyak', kek 69 tingkat kamu dua ni kunu..?" dan seumpamanya. Fuhh, tarik nafas dalam-dalam, tahan, dan hembus keluar di hidung. Hahaha..

01. Apa pengalaman korang dalam berblogging ni?
Macam gantung ja soalan ni, haha. Setakat ni, nda pernah lagi dibubut* momok mahupun dikerjakan Anonymous yang pengecut.

02. Blog aku berat tak?
Dulu pernah berat, tapi sekarang kurang sudah. Belum timbang berat lagi, ehe.

03. Apa pandangan korang terhadap blog aku ni? best ke? menyampah tahap gaban ke?
Best bila ada pos puji/letak gambar (yang hot) aku, dia atau aku dan dia. Yang lain biasanya automatik jadi nda best. Hahaha...

04. Umur korang sekarang berapa?
Sebaya dengan Lee Chong Wei 5 tahun dari tahun 2011.

05. Aku comel tak?
Dia lagi comel, hahaha...

06. Kalau ada rm100 kat tengah jalan, apa korang buat?
Ambil dan bank-in untuk buat payment sama PTPTN, sewa domain dan pemiutang yang lain. Hahaha..

07. Entry apa yang korang paling suka kat blog aku ni?
Baca soalan 3, hahaha..

08. Bangun pagi, benda pertama yang korang buat?
Buka mata. Tu tanda bangun yang betul-betul punya bangun. Hahaha..

09.  Asal mana r?
Kudat

10. Dari mana korang boleh tahu tentang kehadiran blog ni? * ayat tak boleh bla *
Balik-balik promo di Friendster. Tu nampak. Hahaha..

11. Aku dah tak ada idea lah, sampai sini je boleh kan?
Kalau nda boleh, camna?


Yeah, aku sudah menjawap semua soalan dengan penuh yakinnya -- markah penuh.

Nota: Sebenarnya Tag ni ada Rules tapi aku sengaja nda ikut sebahagian besar peraturan tu. XD

BIOLOGICAL PROPERTIES OF SOILS

-PRESENTATION-




Best view = Full screen (Click Go Full Screen).


Note: Presented by Mohd. Farid Arif and Mohd. Samizul Samad | Soil Science | PM19 SSTC. Pictures and some graphical illustration are not owned by us. We will update the list of source soon. Thanks.


Dokumen ini boleh dimuat turun dan dialu-alukan untuk dikongsikan kepada semua asalkan tidak bersifat komersial (keuntungan). Moga bermanfaat!

Saturday, November 05, 2011

SELAMAT HARI RAYA AIDILADHA 1432H

Assalamu'alaikum w.b.t dan Salam Sejahtera.

Insya Allah esok Hari Raya Haji akan disambut oleh semua umat Islam khususnya di Malaysia. Dikesempatan ini, aku ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Haji kepada semua yang mengenali diri ini dan juga pengunjung laman Samizul Dot Net ini.





Kepada yang telah memasang niat untuk menunaikan ibadah Korban, selamat menunaikannya.

Tidak dilupakan, selamat bercuti kepada semua dan hati-hati dalam perjalanan balik ke kampung. Semoga selamat sampai dan selamat juga kembali. ^^,

Monday, October 31, 2011

KEMALANGAN KERETA API & LORI MINYAK DI SABAH






Sumber n Kredit : [01] [02] [03]


Menurut sumber tidak rasmi:-

-Kemalangan berlaku sekitar jam 5:30 petang, 31 Oktober 2011 berhampiran Kota Kinabalu International Airport (KKIA) yang melibatkan kereta api penumpang, sebuah lori tangki minyak dan stesen minyak Shell.

-Lori melanggar kereta api lalu terbakar dan merebak ke stesen minyak tadi. Letupan kuat terjadi sehingga gegarannya dirasai di seluruh kawasan KKIA.

-18 orang dikatakan terkorban.

-Api serba sedikit terkawal kerana hujan turun di kawasan kejadian.

-Dikatakan kejadian pertama seumpamanya yang berlaku di Sabah dan yang terburuk.

Update 10:58pm - 31/10/2011
-Kereta api yang melanggar lori

-Tiada kematian dilaporkan setakat ini. Hanya cedera teruk dan ringan. Pemandu lori telah dibawa ke balai polis untuk siasatan.


Video amatur (YouTube)




Lagi video [aa] [bb]


MSS: Takziah kepada semua yang terlibat... (-_-)

Friday, October 28, 2011

DEWAN PERNIAGAAN INDIA MUSLIM SABAH PENTERNAK PATI?

Dewan Perniagaan India Muslim Sabah 'menternak' PATI?

Pejabat DPIMS di Sinsuran. [Sumber]


KEGIATAN Dewan Perniagaan India Muslim Sabah yang diterajui oleh Datuk Baisul Khan Salman Faris merekrut pendatang asing India dikutuk pelbagai pihak.

Terbaru, Ketua Cawangan UMNO Tampi-Tampi Darat, Semporna, Azizul Sanarul menggesa agar Jabatan Pendaftar Pertubuhan Sabah, Jabatan Imigresen, Jabatan Pendaftaran Negara bergembleng memeriksa keahlian Dewan Perniagaan berkenaan yang menjadi tempat SUAKA kepada PATI India di Sabah.

Kata Azizul, restoran dan perniagaan runcit yang tumbuh bagaikan cendawan di seluruh Sabah menggunakan tenaga kerja daripada India tanpa permit atau Visa.

“Ketika Mereka ini tidak pandai cakap Melayu tetapi tidak berapa lama kemudian mereka mendapat kad pengenalan. Ramai yang menjadi agen menguruskan visa dan kad pengenalan projek dan bebas berlegar di Jabatan Imigresen dan Jabatan Pendaftaran,” kata Azizul lagi yang menggesa Menteri Dalam Negeri menjalankan siasatan rapi berhuung dakwaannya.

Azizul menarik perhatian, seorang PATI India yang menjadi agen permohonan kad pengenalan projek dan passport antarabangsa Malaysia ialah Abdul Jabar Muthalif.

“Saya mempunyai rekod peribadi Abdul Jabbar Muthalif ini. Dia dilahirkan di Karasil Patti, daerah Sivaganga, Tamil Nadu, India. Dia datang ke Sabah pada 1983 sebagai tukang jahit di Kudat tetapi menjadi buruan Imigresen apabila gagal memperbaharui Visa,” kata Azizul yang kesal dengan integriti di Sabah.

Kata Azizul lagi, Jabbar mendapat beberapa kad palsu di zaman Kerajaan Berjaya setelah menjadi buruan Imigresen selama beberapa tahun, namun berjaya membuka beberapa restoran di Kudat dan Kota Marudu.

Jabbar diterima sebagai Ahli Persatuan Dewan Perniagaan India Muslim (DPIM) dan DPIM membantu Jabbar mendapatkan dokumen yang sah melalui jalan belakang iaitu ‘Projek Mahathir’ ketika UMO mengembangkan sayapnya ke Sabah pada 1991.

“Dia dapat IC Projek daripada Abu Ali Ganturon di Bangunan Berjaya dengan mendaftar sebagai ahli Persatuan Kebajikan Bugis Sabah (PKBS),” tegas Azizul yang kesal kerana kerajaan tidak memberkas Jabbar walaupun Abu Ali Ganturon ditahan di bawah ISA.

Kata Azizul lagi, Jabbar mendapat kad pengenalan biru H 0488213 dan isterinya, Aysha Bte Abdul Ghani yang ketika itu berada di India turut mendapat kad pengenalan projek H 0488215.

“Aysha ini lahir di Kampung Ranganathapatti, Tamil Nadu, India. Setelah kedua mereka dapat kad pengenalan, mereka berpindah ke Kota Kinabalu dan dengan bantuan DPIM mereka buka restoran di Kampung Air, Kota Kinabalu selain meneruskan restoran mereka di Telupid dan Kota Marudu,” ujar Azizul lagi.

Kata Azizul lagi, bagi mengenang jasa Ketua Pergerakan UMNO Malaysia, Datuk Seri Rafidah Aziz yang banyak membantu DPIM, Jabbar menamakan restorannya di Kota Kinabalu Restoran Rafidaah.

“Anak pertama mereka, Azmah lahir di India tetapi sekarang jadi warga Malaysia,” kata Azizul yang menyatakan Jabbar mempunyai tiga orang anak di Sabah iaitu Siti Rafidaah, 17, (sempena nama Rafidah Aziz), Fairuz 16, (sempena nama menantu Rafidah Aziz) dan Siti Zaharah, 13, (sempena nama Dr Siti Zaharah).

Jabbar amat disayangi Presiden DPIM, Baisul Khan sehingga sanggup memperkenalkan Jabbar dengan muridnya ketika Baisul menjadi guru di Tuaran iaitu Mantan Ketua Penolong Pengarah Jabatan Imigresen, Bahagian Pas dan Visa, Marcus Akob (Mendiang).

“Saya telah membuat laporan kepada Menteri Dalam Negeri, namun Jabbar masih bebas keluar masuk ke Jabatan Imigresen untuk menguruskan pasport Malaysia bagi PATI India yang mendapat kad pengenalan projek,” ujar Azizul yang menyebut Jabbar mengenakan yuran antara RM1,000 hingga RM30,000 bagi seiap pasport yang diuruskannya.

Namun apabila Marcus meninggal dunia, Jabbar meredakan aktivitinya tetapi ini semakin aktif kerana mempunyai rangkaian meluas di Jabatan Imigresen dan Jabatan Pendaftaran Negara mengalahkan pegawai kanan dua jabatan berkenaan.

Kata Azizul lagi, kini Jabbar dan Aysha telah mendapat Mykad bernombor masing-masing 590521-12-5873 dan 620817-12-5252 dan sering kelihatan memandu Prado TZ Siver SA9798C.

Tulisan ini disalin semula tanpa edit. 
Klik [sumber]. Lagi berita [Baca]


MSS: Ni gambar semakan di laman SPR (menu Semak Daftar Pemilih) pada 28.10.2011 sekitar jam 11:12 malam waktu Malaysia.



Umphh lagi kah tu aa aura Proud to be Sabahan tu? XD

Thursday, October 27, 2011

KENAPA SAYA MENYOKONG GADDAFI?

"KENAPA SAYA MENYOKONG GADDAFI?"

AL-Fatihah untuk Gaddafi. [Sumber]


"Tuan yang saya muliakan:

Tuan menulis kepada saya dan bertanya kenapa saya memberi penghormatan kepada Gadaffi. Kenapa saya tidak menulis dan mengutuk Kolonel Gadaffi. Tuan terus bertanya dan menghambat dengan soalan kenapa saya bersimpati dengan seorang ditaktor yang telah merampas kuasa semenjak tahun 1969. Tuan bertanya apakah saya tidak tahu bahawa selama 42 tahun ini Libya tidak pernah melihat kepimpinan selain dari Kolonel Gadaffi. Kenapa saya tidak menulis tentang kezaliman yang berlaku di Libya.

Tuan yang saya muliakan,

Saya juga disedarkan bahawa Kolonel Gadaffi ini telah memberi pembelajaran percuma dari sekolah rendah hingga ke universiti di Libya. Saya juga sedar bahawa Gadaffi memberi warga Libya perubatan percuma. Saya juga sedar yang Gadaffi telah menggunakan duit minyak petrol untuk membuat rumah dan memberikan secara percuma kepada warga Libya.

---

Sebagai anggota OPEC kelihatan Libya dibawah pimpinan Kolonel Gadaffi selalu membantah keputusan dan cadangan OPEC yang diajukan oleh Saudi Arabia. Arab Saudi sering mengajukan dasar pengeluaran minyak yang tidak akan menggangu gugat sistem ekonomi kapitalis yang dikepali oleh Amerika Syarikat. Saudi mahu harga minyak petrol terus rendah. Amat jelas - Raja Saudi adalah budak suruhan Amerika yang paling setia. Raja Saudi akan menjaga kepentingan ekonomi kapitalis Amerika lebih baik dari menjaga Makam Nabi. Dasar Saudi yang pro Amerika inilah yang sering ditibai oleh Gadaffi." -(TT)


MSS: Aku hanya memetik beberapa perenggan terawal dari artikel tersebut. Bacaan lanjut, sila [KLIK] dan selamat menghayati!

INTEGRASI PROFIL GOOGLE+ KE BLOGGER

Assalamu'alaikum w.b.t dan Salam Sejahtera.

Google+ kini melangkah lagi ke hadapan dengan mengintegrasikan akaun profil Google+ menggantikan profil blogger di Blogger.

Ini merupakan antara pembaharuan semasa yang dilakukan Google+ setelah menambah baik menu Photo dan aplikasi Hangout yang cukup mengujakan di mana ianya telah digunakan oleh beberapa tokoh utama yang dikenali ramai. Antaranya yang aku dapat tahu ialah perbualan langsung antara Dalai Lama dan Archbishop Desmond Tutu. [Video]

Berita mengenai integrasi akaun profil Google+ ke blog Blogger ini telah dimaklumkan melalui blog Blogger In Draft. [Baca]

Ini pula sedutan beberapa gambar yang aku sempat ambil.







Sesiapa yang belum mempunyai akaun Google+ bolehlah mendaftar di sini dengan menggunakan emel Gmail.

Nota: Google+ merupakan antara projek laman sosial daripada Google selepas Google Buzz dan Orkut.

Wednesday, October 26, 2011

BOTM OKTOBER 2011: NAMA PURA

Assalamu'alaikum w.b.t dan Salam Sejahtera.

Sumber n Kredit : WSB

Blog Of The Month (BOTM) dari Komuniti WSB kini kembali! Fuhh lama aku nda update cerita pasal aktiviti-aktiviti WSB di sini. Tapi, perkembangan yang berlaku tetap juga aku tahu, ehe.

Okay BOTM Oktober 2011 kali ini bertemakan "Nama Pura" atau nama timangan kita yang diberi oleh keluarga atau rakan-rakan sedari kecil, dan nama ini digunakan dalam pergaulan seharian kita dengan mereka. Secara mudah, ianya adalah nama kedua kita yang digunakan dalam suasana 'tidak rasmi' (informal). Jadi, jangan guna nama ini ketika mengisi borang nikah, biasiswa apatah lagi diselit dalam CV atau Resume, haha.

Kriteria lanjut pasal BOTM ini boleh baca di [sini].

Dan ini pula adalah penyertaan aku untuk BOTM ini! Rasanya, macam ni lah kali pertama aku ikut BOTM, kan. Sebelum ni jadi juri ja, ehe3..

Gambar asal di [sini].
Link ke Entri BOTM Oktober WSB

Info gambar: Diambil bersama bapa tercinta pada awal tahun 1990-an di sebelah Dewan Masyarakat Kota Marudu (model lama sebelum terbakar beberapa tahun lalu). Sekarang lebih tinggi sudah dari bapa, hua2.


Nama sebenar atau penuhku boleh cek di menu Biodata (haha) okay bagi siapa-siapa yang nda kenal lagi.  Nama pura ku ada dua versi iaitu masing-masing nama panggilan dari keluarga sebelah bapa dan mama.

Versi Keluarga Sebelah Bapa

Ada satu nama panggilan;

Itong / Etong yang berasal dari perkataan Ah Tong. Sebab nama diberi ialah kerana rupaku masa budak-budak hingusan betul-betul comel+cute macam rupa orang Cina. Pendek kata, memang pure Chinese look lah, muahua3! XD


Versi Keluarga Sebelah Mama

Ada dua nama panggilan;

Oyo'. Ini yang paling kerap digunakan oleh nenek-nenek/datuk-datuk, makcik-makcik, sepupu-sepupu, sumandak-sumandak di kampung dan sebilangan kecil anak-anak buah. Aku nda pasti kenapa nama ni diberi dan apa maksudnya. Mungkin nama pendekar atau starring bangsa Sungai dulu-dulu kan, hi3 ;>

Potitong. Ini agak kurang digunakan dan nama ni adalah ubahsuai (modifikasi) dari nama Itong/Etong tadi, ehe.

Okay, kamu sudah tahu nama puraku. Apa pula nama pura kamu semua? =D


Bonus: Pernah kena cerita, nenek/datuk sebelah bapa pernah cadang namaku masa kecil ialah Mustafa. Bincang punya bincang, akhirnya nama Mohammad Samizul (Mohd. Samizul) dipilih dan akan melekat sampai kiamat. Cuba kamu Google ada berapa ramai yang nama 'Samizul' ni, muahua3! XD

Wednesday, October 19, 2011

ANTARA MENGETAHUI HARGANYA DAN NILAINYA

ANTARA MENGETAHUI "HARGANYA" DAN "NILAINYA"

Gambar tahun 60-an. Sumber n Kredit = tukartiub

"Pembaca yang budiman – saudara saudari pasti telah terbaca atau terdengar kenyataan Pak Menteri Islam dari United Malay National Organisation (UMNO) tentang betapa berharganya tanah Kampong Baru. Dari akhbar dan TV kita semua diberitahu bahawa tanah Kamnpong Baru ini berhampiran dengan bangunan Petronas. Justeru tanah Kampong Baru ini setaraf harganya dengan tanah di Segi Tiga Emas Bukit Bintang.

---

Sayugia diingati, para Menteri-Menteri Melayu Islam ini amat bijak kerana mereka tahu semua harga. Mereka tahu harga tanah, tahu harga rumah, tahu harga sawah atau tahu harga hutan balak. Tanyalah tentang harga – dengan sekelip mata mereka akan menjawab. Menteri-Menteri Melayu Islam cukup arif dengan harga barangan.

Tetapi ada sesuatu yang Menteri Melayu Islam ini bebal dan tidak tahu. Menteri Melayu Islam tahu semua harga barang tetapi mereka tidak tahu nilainya. Mengetahui harga bukan bermakna mengetahui nilainya. Nilai bukan harga. Di sini kita semua akan melihat dengan jelas kebebalan Menteri Melayu Islam ini."


MSS: Aku hanya memetik beberapa perenggan terawal dari artikel tersebut. Bacaan lanjut, sila [KLIK] dan selamat menghayati!

Tuesday, October 18, 2011

WATAK PENGGUNA FACEBOOK

MACAM-MACAM WATAK PENGGUNA FACEBOOK 

1. MODEL : Tukar gambar setiap hari

2. PENJENAYAH : Tukar nama setiap hari...

3. OVER ACTING @ PERASAN BAGUS : Namanya menggunakan simbol2 sehingga menyusahkan kwn2 nak cari terutamanya ketika kecemasan (Contoh :: 71M@T -> Jimat)

4. WARTAWAN : suka menyebarkan pesanan, walaupun tak penting ! ...

5. PENGGANAS : Suka menyebarkan link yang menakutkan (contoh : sila sebarkan pesanan ini jika tidak anda akan ditimpa kesusahan @ bencana etc)

6. BINTANG FILEM : Suka update status setiap 5 minit

7. BINGUNG : Tidak dapat membezakan ruang untuk wall post atau status -.-'

8. PERASAN HEBAT : Selalu melaporkan kegiatan menjengkelkan bersama suami, tunang mahupun boyfren. Mcm die sorang ade suami, tunang/boyfren! Selalu melaporkan dimana lokasi semasa setiap masa ! Contoh ( otw ke Mydin Mall ) kemudian ( di Mydin Mall shopping jap ) kemudian ( karaoke di Mydin Mall ) bla..bla..bla.. Semuanya berlaku dlm 1 jam. So annoying okayy -.-''

9. MENUNJUK-NUNJUK : Setiap saat nk cerita kebahagiaan hidup die.. Yelah..suami, tunang/boyfren ko la y paling baik dan ensem dlm dunia ni! MOTIFFF? : Takut dirampas org kot

10. BUDAK HINGUSAN : Selalu menampilkan gambar dgn gaya aksi ! (contohnya amek gmbr dgn mulut muncung mcm nk bercium, ingat cantek ke mcm tu?)

11. SHOWOFF : Nak makan pun siap ambil gambar dulu & buat profile picture.. MOTIFFFFFF ? : entah la 2...

HAHAHA ada yang terasa tak ? which category are you ? [:*] sorry yer kalo terasa..kehkehkeh


MSS: Aku copy-paste ja benda ni dari kawan. Kalau nda puas hati boleh komen di bawah, hahaha

Sumber n Kredit : Google+


Ohya jangan lupa baca sekali pos dari WSB: Suka Hati Akulah Apa Aku Mahu Tulis!

PANASSS!!! XD

Monday, October 17, 2011

UBUNTU 11.10 ONEIRIC OCELOT DILEPASKAN!

Assalamu'alaikum w.b.t dan Salam Sejahtera.

Ubuntu telah melepaskan versi terbaru iaitu Ubuntu 11.10 yang diberi kod nama Oneiric Ocelot.

Paparan Desktop. Sumber n Kredit = Ubuntu


Ini pula video yang dimuatnaik oleh nilarimogard@YouTube yang memaparkan aspek-aspek baharu dan prestasi Ubuntu 11.10 atau nama singkatnya Oneiric.



Laman web rasmi Ubuntu juga telah menyediakan satu menu yang cukup interaktif bagi pengguna mencuba sendiri secara dalam talian. Klik Take The Tour Now!. Ini amat membantu mereka yang berminat untuk mencuba Ubuntu sebelum memuat turun atau memasangnya sendiri.



Artikel berkaitan:-

1) Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot Released [Screenshots & Video] oleh webupd8
2) Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot Di Pasaran Sekarang oleh sumbu (sebelum ini dikenali sebagai jomlinux)
3) Panduan Memasang Ubuntu 11.10 Ke PC/Laptop Langkah Demi Langkah oleh melayubuntu
4) 10 Things To Do After Installing Ubuntu 11.10 oleh omgubuntu


Bagi sesiapa yang belum pernah mendengar atau mengetahui apa-apa tentang OS Ubuntu ini, mungkin secubit maklumat di bawah boleh membantu.

Ubuntu adalah salah satu distro Operating System (OS) popular berasaskan kernel (jantung) Linux dan Debian.

Sebagai perbandingan, pembaca tentu biasa mendengar OS Windows. Dalam OS Windows, ada versi Windows XP, Windows Vista dan Windows 7. Dalam setiap versi pula, ada edisi masing-masing contohnya Starter, Home Premium, Professional dan Ultimate.

Windows ||| Ubuntu (Linux)
XP, Vista, 7 ||| Maverick, Natty, Oneiric

Versi terbaru Ubuntu dilepaskan setiap enam bulan. Ini bermaksud, pengguna akan mendapat versi terbaru 2 kali setahun iaitu pada setiap April dan Oktober. Sebab itu versinya ditulis 10.04, 10.10, 11.04 dan 11.10 di mana nombor hadapan menunjukkan tahun ia dilepaskan, dan nombor belakang pula menunjukkan bulan ia dilepaskan.

Seperkara lagi yang menarik tentang penamaan Ubuntu ini ialah pada kod namanya. Ubuntu menamakan setiap versi mengikut turutan abjad dan perkataan khas yang digabung bersama (mengabadikan) nama spesis haiwan yang jarang ditemui, yang diancam kepupusan. Contohnya:-

Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot

11 = Tahun 2011
10 = Bulan Oktober
Oneiric = Nama khas yang membawa maksud "dreamy" [rujukan]
Ocelot = Sejenis kucing

Sumber = Google+ MSS

Baca lanjut mengenai Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot [01] [02] [03]

Thursday, October 06, 2011

UBUNTU 11.10 ONEIRIC OCELOT COUNTDOWN BANNER

Assalamu'alaikum w.b.t dan Salam Sejahtera.

Peminat dan pengguna Ubuntu - salah satu distro Operating System Linux yang terkenal - yang sedang menanti kemunculan versi Ubuntu yang seterusnya boleh menambahkan lagi aura hangat dek menunggu kemunculan Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot dengan memasang atau berkongsikan countdown banner ini di laman maya masing-masing.

Aku sendiri sudah memasangnya lebih kurang dalam dua minggu. Dan countdown pilihan aku adalah seperti yang ada di kolum kanan weblog ini, ehe. Comel bukan? XD

Sumber : Ubuntu Wiki

Ohya, countdown ini bukan yang rasmi (official) punya ya. Ini adalah seruan dari omgubuntu.co.uk kepada karyawan di luar sana untuk membantu mencipta countdown ini.

Bagi yang berminat, bolehlah usyar-usyar countdown pilihan masing-masing di [sini] atau [sini]. Oneiric akan muncul lebih kurang seminggu lagi jika tiada aral yang melintang membujur patah.

u/p: Ubuntu 12.04 yang dijangka akan dilepaskan kepada umum pada April 2012 sudah diberi nama! Apakah namanya? Nantikan! ;D

Tuesday, October 04, 2011

HARI KEPUTERIAN PUTERI MIL CUMIL


Nota: Sesuai untuk yang berkenaan sahaja.



SeLaMaT MeNyAmBuT UlAnG TaHuN HaRi LaHiR...!

Didoakan agar dipanjangkan umur, dimurahkan rezeki, sentiasa beramal kebajikan, dan dalam rahmat dan kasih-sayangNya..!

Sumber n Kredit : Chibidle MSS


Jangan lupa ucap syukur pada Allah s.w.t dan terima kasih pada mama dan bapa ya.. ;D

Kredit : Syafeika Edora


Selamat Maju Jaya dan Moga Bahagia Kekal Sampai ke Sana.. ;D


Nota: 04 Oktober merupakan 'CUTI UMUM' bagi Prof. Dr. MSS LaWLiET sempena Hari Keputerian Puteri Mil Cumil.