Paparan Paling Seksi Sakti | Skrin 1280 x 800 | Browser Mozilla Firefox | OS Ubuntu Linux

FIDE WOMENS WORLD CHESS CHAMPIONSHIP 2017 (TEHRAN)

Wednesday, January 12, 2011

Cadangan Terbuka untuk WSB

U/P: Tulisan ini agak panjang. Sila sediakan eye-mo atau yang sefungsi dengannya bagi mengelakkan anda terliur di atas keyboard.. Yaaiiie..


Pendahuluan

Macam lain ja ayat tajuk kan. Seolah2 WSB tu telah buat sesuatu yang kureng.

Jangan silap faham. Motif tulisan ini ialah untuk membawakan satu gagasan idea bagi mencorakkan lagi WSB dengan warna yang menceriakan kehidupan Wasaber.

Tulisan ini 'diterbukakan' dengan tujuan untuk mengajak sekalian yang ada untuk membawa bersama idea2 di samping melakukan amal ziarah dan menderma melalui klik iklan [lihat dan klik menu "Click-4-Info"] yang menarik minat tetamu. Ribuan terima kasih aku dahulukan. Boleh juga lepas tu buat GG; Gift Giveaway.. ;-)

Idea2 tersebut amatlah diharapkan bagi memperbaiki cadangan yang dipersembahkan. Cadangan dan perbincangan ini sengaja ingin diharmonikan di tempat asal penerbit cadangan demi mengelakkan anasir negatif-oportunis.


Pengenalan: WSB dan Wasaber

WSB ialah sebuah komuniti maya yang menghimpunkan para Blogger Sabah yang sangat hiperaktif dalam dunia blog.

Sebab itu, WSB ialah akronim bagi "We Are Sabahan Blogger Mania".

Apa pula Wasaber?

Wasaber juga terhasil dari ayat "We Are Sabahan Blogger Mania". Wasaber ialah ahli komuniti WSB.

Pernah dengar nama Nuffnang? Ahli Glitterati atau Ahli Bukan Glitterati Nuffnang dikenali sebagai Nuffnanger. Maka begitulah jua perihalnya Wasaber.


[1/3] BOTM: Katalis Populariti

BOTM ialah singkatan bagi "Blog Of The Month". BOTM merupakan salah satu aktiviti dan daya penarik utama WSB, Wasaber, dan bakal Wasaber.

Aku berpandangan, BOTM ialah katalis populariti WSB [Baca: Komuniti WSB].

Melalui BOTM, Blogger berpeluang untuk menjadi lebih ternama dan terkenal. Bak kata bait lagu, "Namamu terindah Laila..". Err, chop2. Betulkah lirik tu? Ehe..

BOTM akan dianugerahkan kepada Blogger yang menjadi pilihan bagi suatu bulan tersebut. Pertandingan adalah terbuka kepada sekalian Wasaber dan formatnya berubah setiap bulan [yang aku perasanlah] mengikut citarasa penganjur. Nda tau lah kalau ada kutipan cadangan dari Wasaber pasal format pertandingan, ehe.

Aku mula ambil peduli pasal BOTM bila seorang geng karas aku En. SASA menjadi penerima anugerah BOTM edisi Oktober kalau aku nda silap. Pasal apa dia menang, aku nda pasti kalau dia ada ikut bertanding apa2. Yang aku sedar, blog AKU is AKU-nya tu menjadi pilihan ramai dan melepasi kriteria tertentu. Mungkinkah kriteria itu bercirikan blog dan blogger yang terbaik? Aku rasakan ya dan memang benar itu ada.. d(^^,)


[2/3] BOTM: Wajah baru

Kini BOTM aku lihat berwajah baru, bermula edisi Disember 2010. Format pemenang BOTM diambil kira dari penyertaan untuk suatu pertandingan, dan kemudian penyertaan sedia ada akan diundi oleh Wasaber. Aku nda pasti Wasaber boleh undi sampai berapa calon tapi cara ini memungkinkan pemenang edisi lalu, mempunyai peluang untuk menjadi ikon BOTM berturut2.

Aku nda akan bebel dalam2 hal ini. Ini terpulang dengan Pentadbir WSB.

Sebagai menambahkan perisa dan seri dalam 'perebutan' untuk bergelar "The Champion of Wasaber" atau "The Legend of Wasaber" melalui penganugerahan BOTM, aku mencadangkan agar Pentadbir WSB mendapatkan penaja bagi memberikan sedikit hadiah istimewa buat para pemenang.

Para Blogger tentu biasa melihat fenomena "xXx Giveaway" dan "xXx Award" bukan? Maka ada kewajaran WSB memberikan Wasaber yang cemerlang itu sedikit suntikan imbuhan yang akan menjadi kenang-kenangan berbekalkan panduan dua fenomena yang aku sebutkan tadi.

Akan tetapi, suntikan imbuhan ini ada sedikit 'pengerasnya'. Jeng3. Ini akan aku ngomelkan di bahagian yang ketiga.

Sebagai memulakan langkah untuk menjayakan hasrat ini, aku berbesar hati untuk menjadi penaja - dengan izin rasmi dari Pentadbir WSB - bagi 'hadiah misteri' pemenang BOTM edisi Januari 2011, sempena Tahun Baru Masihi ini.

WSB patut mewar-war dan mengalu2kan Wasaber atau pihak yang lain untuk menjadi penaja.

Tajaan, tidaklah kita terus2 mahukan yang mewah2 dan canggih-manggih. Apa yang penting dan utama, hadiah tu menunjukkan penghargaan istimewa WSB kepada Wasaber untuk kenang-kenangan. Moga2 Wasaber itu menjadi penyumbang modal insan negara dan memberi bakti kepada masyarakat setempat. Aiseh terskema pula ayat, muahua3.

BOTM edisi Januari bertemakan [format] penulisan cerpen. Maka geng penaja mungkin boleh menyumbangkan hadiah berupa buku [cetak atau PDF] Novel atau Kompilasi Cerpen yang berkualiti untuk sang pemenang.

Memandangkan kadang kala wujud persaingan sengit, maka aku cadangkan jumlah pemenang ditambah sehingga tiga orang. Tapi ini bergantung dengan situasi semasa dan budi bicara WSB.

Nah, aku sudah selesai bab yang ini. Silakan komen cepat2 nanti terlupa pula idea atau soalan bernas tu, ehe3.. ;-)


[3/3]: Alumni BOTM

Jika BOTM telah berlangsung selama dua tahun, WSB telah melahirkan 24 Blogger [atau mungkin kurang sebab ada nama yang sama, ehe..] yang mendapat anugerah BOTM.

Selepas menjadi penerima anugerah BOTM dari WSB, apa WSB dan Wasaber lain yang dapat manfaat atau hasil dari Wasaber BOTM?

Inilah yang aku maksudkan 'pengeras' tadi. Ala, yang ada bunyi jeng3 tu, ehe. Nda keras mana pun sebenarnya..

Aku cadangkan, WSB menghimpunkan pemenang BOTM dalam kelas mereka yang tersendiri untuk satu tujuan - memperkasakan WSB sebagai salah satu komponen elit.

Wasaber ada macam2 jenis. Ada yang oldtai, ada yang taiko, ada yang noob newbie dalam dunia blog.

Jadi aku syorkan, WSB berkerjasama semula secara aktif-harmoni dengan 'Alumni BOTM' untuk tujuan tadi.

Pentadbir WSB dan Alumni BOTM boleh duduk minum2 kupi sambil sigup-sigupan/monyigup membincangkan pelbagai isu semasa yang berligar dalam WSB mahupun luar WSB. Perbincangan ini semuanya bertujuan untuk mewujudkan manfaat khusus kepada Wasaber lain khususnya, dan imej komuniti WSB umumnya.

Mari kita lihat Nuffnang. Didalamnya, ada tiga kelompok Nuffnanger. Bukan Glitterati, Glitterati, dan 'Elite Glitterati'. Err, aku yang panggil 'Elite Glitterati' tu sebab aku lupa namanya di Nuffnang, ehe.

Apa keistimewaan dan peranan hebat yang dimainkan oleh 'Elite Glitterati'? Nah, itulah yang boleh kita WSB terokai, kaji, dan adaptasi.

Mari aku bagi satu bayangan lagi. Tema BOTM bulan ini = Cerpen = Sastera. Mungkinkah pemenang kali ini akan memberikan tip bagaimana dia berkarya dan seterusnya 'kisah balik tabir' sehingga menjadi pemenang..?


Penutup

Sudah terlalu panjang aku menulis. Justeru, izinkan aku untuk menutup tulisan cadangan terbuka ini untuk membuka peluang secara rasmi kepada sekalian yang sudi, untuk berkongsikan idea, pendapat, kritikan, dan soalan yang berkisar tentang cadangan aku ini. Semua ini akan dikumpul dan seterusnya diajukan kepada pihak yang berkenaan..

Dengan ini, pintu perbincangan dibuka sekarang..! ;D


Kemasan: Jan 12, 2:01am

2 comments:

  1. @Nur Armilla Mejon Besa le tulisan jadi gitu bila 'serius + kritikal' punya sudah, hi3.. ;-)

    ReplyDelete

Saya mengalu-alukan komentar anda semua. Terima Kasih!