Paparan Paling Seksi Sakti | Skrin 1280 x 800 | Browser Mozilla Firefox | OS Ubuntu Linux

FIDE WOMENS WORLD CHESS CHAMPIONSHIP 2017 (TEHRAN)

Friday, January 28, 2011

Caj Celcom Menokok

Caj? Menokok? Setahu aku, ianya bermaksud 'bertambah'. Perkataan menokok ni biasa digunakan dalam bab ekonomi khususnya saham. Caj pula bermaksud 'bayaran' atau yuran.

Perkataan begini 'seangkatan' dengan istilah lain yang orang kata "tak boleh blah" macam; Diapungkan, Diselaraskan, Dirasionalkan, dll yang popular bersama isu 'BN - Barang Naik'. Bukan 'Be eNd' ya.

Istilah2 sebegini dikhuatiri telah membuatkan makcik di Pasar Kain Kudat, pakcik di Pasar Ikan Pelipin Kota Kinabalu bertambah yakin ekonomi negara pesat membangun tanpa ancaman muflis seperti diheboh-hebohkan 'Pakatan Pembangkang'.

Berbalik kepada tajuk, rasanya semua sudah maklum bahawa suasana kita sekarang diselubungi dengan kenaikan harga barang. Bukan sahaja barang yang naik harga, tetapi barang yang tidak dinaikkan harga juga terpaksa dinaikkan angka bayaran disebabkan satu benda ini - Cukai.

Pernah dengar GST atau Cukai Perkhidmatan Kerajaan? Owh boleh tanya Prof. Google untuk carian yang jitu.

Kredit: celcom.com.my n samizul.net


Subjek di dalam tajuk ialah Celcom. Aku ialah pengguna setia-ikhlas Celcom. Aku kata ikhlas sebab kalau Celcom tetap dikatakan mahal cajnya, aku masih setia menggunakan Celcom walaupun Telco X menawarkan caj yang lebih murah dengan beza sesen dua.

Kepada semua pengguna Celcom, terutamanya Celcom Postpaid seperti Broadband pakej Bulanan, bersiap-sedia lah dengan kenaikan cukai sebanyak 1% ini.

Kredit: celcom.com.my n samizul.net


Aku nda pasti bagi Telco dan perkhidmatan yang ditawarkan oleh Telco akan 'terjejas' dengan kenaikan cukai ini atau tidak.

Tanah kita bukan sahaja kaya dengan hasil-mahsul tetapi dengan cukai-mukai dan harga membebankan atau yang tidak padan dengan perkhidmatan/kualiti barang. Eh cukai-mukai?

Nota: Siapa sini genius Matematik boleh jawap ni dalam masa 3 saat; 6% dari RM98 = ?

4 comments:

  1. hu3..pkra pling ayg xska dgr bla hrga brg naik...td p kafe, bli nasi x 2bngks, seekor ikan goreng kecil dan hati ayam yg bhrga RM6.00...aduh, xkn lah ikan kecik tue hrga RM2 mkcik..mgkin, klu hti ble tima la sket RM2...sedih lah dgn chasier2 kt kafe tue, mmndai je tntukn hrga mngikut kmhauan mrka sndri. berusha da ayg mmngurangkn jum kuantiti mknn tiap kli nk mmbli..kurang susah, byk lgi lah mnyusahkn...nseb jg ya brbnd clcm da terminate, tp mc terasa mmbzir pla gna prepaid.ha3

    ReplyDelete
  2. @supergurlzs_89 Kenaikan harga barang memang lambat-laun berlaku juga. Yang boleh kita buat, camna mau kawal n berhemah masa menguruskannya. Bukan yang ikut suka hati. Minyak naik, bawang pun naik. Pa kaitan?

    Sedihlah di kampus masih camtu kafenya. Beli lauk yang camtu jarang2lah. Banyakkan sayur bah, ehe..

    Aiseh, membazir meh prepaid. Abg pula bercadang mau terminate celcom postpaid ni sebab jobless sudah, hua3 XD

    ReplyDelete
  3. @samizul.net tue lah. mmg kna jimt crmt la nie...ingt tue psn abg.hi3...

    a'ah, maw luah lah d blog nti sal kafe tue.uhu...syur, kureng sket bha..xda yg ngam d hti.hi3..

    mksd mmbzir prepaid tue, ayg xamik trus 1mggu pnya..nah, maw terminate da ek postpaid..bla cyg? meh ayg c tmn.hi3

    ReplyDelete
  4. @supergurlzs_89Ehe, sama2 ni beringat untuk berjimat2, hua2. Tapi ayg ok lagilah bah. ;>

    Naah, tulis jangan nda tulis, ehe. Kureng yang camna sayur tu? Tiada rasa?

    Oo gitu kah.. Tu lah nda langgan seminggu punya terus, ehe. Aiseh, fikir2 dululah.. Sayang ni terminate.. 3 tahun sudah.. ^^,

    ReplyDelete

Saya mengalu-alukan komentar anda semua. Terima Kasih!