Paparan Paling Seksi Sakti | Skrin 1280 x 800 | Browser Mozilla Firefox | OS Ubuntu Linux

FIDE WOMENS WORLD CHESS CHAMPIONSHIP 2017 (TEHRAN)

Saturday, January 08, 2011

Huruf dalam Bahasa Isyarat

Pernah nampak di siaran Berita utama RTM ada gambar kecil perempuan yang menunjukkan pergerakan tangan masa pemberita membacakan berita?

Hah, itulah dinamakan Bahasa Isyarat. Bahasa Isyarat yang ni khas untuk orang2 yang mengalami masalah pendengaran seperti pekak atau lemah daya pendengaran. Gerakan tangan ini juga membantu dalam situasi yang perlu disampaikan dalam suasana genting. Contohnya, semasa mengintip musuh. Dalam misi ketenteraan atau pihak berkuasa ok...

Bahasa Isyarat akan menjadi lebih mantap jika digunakan sekali dengan 'Bahasa Simbol'. Ini pandanganku. Walaupun Bahasa Isyarat juga sebenarnya perlambangan atau simbol yang mewakili abjad rumi masa kini.

Aku ada jumpa gambar2 yang boleh diguna untuk mengetahui dan seterusnya mempelajari Bahasa Isyarat ini..

www.samizul.net
www.samizul.net


Gambar2 ni aku rujuk dari ADAPT; AFS Deaf Awareness Project. Maklumat lanjut boleh klik [SINI].

Aku cuma ambil 'screenshot' ja sebab gambar tu banyak sangat, ehe..

Page tu baru rasanya. Apapun, sebagai tanda sokongan, kita boleh klik 'Like' tu paling kurang atau buatlah apa2 promosi yang membantu ADAPT. Contohnya, macam pos aku ni, ehe..


Nota: Sebenarnya nampak cik Vintage Rose kena tag dengan gaya yang semacam ja. Tu p tinguk2.. =D

No comments:

Post a Comment

Saya mengalu-alukan komentar anda semua. Terima Kasih!