Paparan Paling Seksi Sakti | Skrin 1280 x 800 | Browser Mozilla Firefox | OS Ubuntu Linux

FIDE WOMENS WORLD CHESS CHAMPIONSHIP 2017 (TEHRAN)

Saturday, January 08, 2011

Memperkenalkan Nabble

Kali ini kita layan pasal TMK pula. Err, apa tu TMK? TMK = ICT. BM bagi ICT, ehe..

Nabble ialah sebuah laman web yang menyediakan beberapa perkhidmatan bagi aktiviti sosial atau suatu komuniti secara percuma. Sejauh mana terma "percuma" itu ditakrifkan, tidaklah pula aku ketahui dengan lanjut, ehe.

Nabble = Free Forums + Other Embeddable Apps.

Antara perkhidmatan yang ditawarkan ialah:

a. Forum Percuma
b. Senarai Penerima Emel* [Mailing List]
c. Galeri Gambar
d. Membina Suratkhabar
e. Membina Blog


Aku masih belum menggunakan mana2 perkhidmatan di Nabble secara peribadi tapi aku pernah memasuki [kira guna lah juga tu kan, ehe] satu forum yang menggunakan perkhidmatan Nabble.

Apa yang menariknya, forum tu boleh kita muatkan [embedd] di weblog sendiri. Sudah tentu aplikasi ini sesuai bagi sebuah organisasi atau komuniti yang aktif dan ada keperluan khusus.


Nota: Aku jumpa Nabble tu pertama kali di weblog WASABER. Mantap! d(^^,)

No comments:

Post a Comment

Saya mengalu-alukan komentar anda semua. Terima Kasih!