Paparan Paling Seksi Sakti | Skrin 1280 x 800 | Browser Mozilla Firefox | OS Ubuntu Linux

FIDE WOMENS WORLD CHESS CHAMPIONSHIP 2017 (TEHRAN)

Monday, January 24, 2011

Naik Taraf Compaq Presario

Hari ini aku 'membedah' dua buah komputer. Satu Desktop, satu Laptop. Alah bukan bedah mana pun. Ni bedah tanpa 'belah2' punya.. XD

Dekstop tu, kira komputer model 5-10 tahun yang lalu. IBM. RAM 512MB. Masa aku pasang Ubuntu 10.10 [Linux] OS, laju dan lancar gitu operasi sistemnya. Ubuntu minimum RAM 256MB.

Tapi bila aku timbang2 balik yang komputer ni untuk kegunaan pejabat, maka aku terpaksa menggantikan Ubuntu dengan Windows XP. Kalau bukan RAM tu agak ciput, sudah tentu aku memasang VirtualBox [Oracle Edition] dan boleh jalankan [run] dua OS dalam masa yang sama!

Ok cukup pasal dekstop tu. Sekarang kita beralih ke tajuk utama. Laptop Compaq Presario.

Masalah laptop ni ialah CD-Rom Driver yang nda muncul di My Computer. Maka aku pun meng-Google lah jalan penyelesaiannya. Tapak utama ialah web Compaq. Cari model Presario F700, OS Windows 7.

Kredit: compaq.com n www.samizul.net


Jawapannya, negatif. Compaq masih tidak membuat drivers bagi platform Windows 7.

Aku ada cuba di blog yang lain. Tapi aku keliru sebab model F700 tu ada pecahan lagi.

Jadi, moral cerita ini ialah:-

a. Pastikan CD yang dibekal sekali dengan komputer tu dijaga sehabis baik. Paling bagus, 'Ikat' di beg laptop supaya nda hilang.

b. Semak OS yang berpadanan [compatible] dengan Perkakasan dan Perisian laptop terutamanya bila proses naik taraf [upgrade] OS.


Kalau sesiapa ada jalan penyelesaian pasal ni, harap sudi2 kongsikannya.. d(^^,)

No comments:

Post a Comment

Saya mengalu-alukan komentar anda semua. Terima Kasih!