Paparan Paling Seksi Sakti | Skrin 1280 x 800 | Browser Mozilla Firefox | OS Ubuntu Linux

FIDE WOMENS WORLD CHESS CHAMPIONSHIP 2017 (TEHRAN)

Sunday, January 09, 2011

OnlineLeaf-Jadikan web anda Mesra Alam

Tahu maksud Mesra Alam? Selaku pemegang tauliah BSc. with Honors [Environmental Science], aku layak berkhutbah tentang Manusia, Alam Sekitar dan Sains. Muahua3! XD

Tapi kali ini, aku nda akan berkhutbah pasal maksud Mesra Alam. Aku akan berlabon pasal satu aplikasi di internet yang dikatakan [mereka canangkan] mempunyai ciri teknologi mesra alam.

Aplikasi ni aku mula2 jumpa bila Wan Fadhilah buat entri/pos "Green Itu Hijau". Mula2 aku nda layan sangat. Bila nampak ada gambar Green Website, baru terdetik hati mau klik dan seterusnya lahirlah entri ni.. Hua2.

Aplikasi ini aku panggil "Online Leaf" sebab onlineleaf.com kata "Making Website Greener".

www.samizul.net


Greener di situ bermaksud mesra alam. Bukan web kamu jadi warna hijau olehnya.

Mesra alam yang dimaksudkan ialah, ketika pengguna melayari sesuatu web dan kemudian tidak melihat laman web itu buat sementara waktu, maka web tersebut akan berubah kepada mood standby.

Contohnya, A sedang melihat samizul.net. Kemudian, ada bunyi chat di FB. A pun tengok laman FB. Lepas tu, A klik masuk ke samizul.net. Hah, masa tu samizul.net sudah kelihatan gelap. Inilah yang dimaksudkan standby mode.

Aku nda pasti sama ada ianya betul2 mesra alam sebab aku bukan pengkaji perisian atau perkakasan. Siapa yang ada kelebihan dan kebolehan tu, dipersilakan untuk menguji dan mengkajinya.

Siapa2 yang berminat, boleh klik masuk web onlineleaf di gambar atas tu [atas gadget Tetamu Bertamu]. Sebelum tu, jan lupa tinggalkan komen di sini dan kalau buat pasal pos ni [kalau mula2 baca dari weblog ku ni lah..], jan lupa tag atau buatkan promo link untuk samizul.net ya. Macam ayat yang aku buat untuk Wan Fadhilah tu, ehe..

Selamat mencuba! ;D


Nota: Wan tu junior sekursus dulu di SST, ehe..

No comments:

Post a Comment

Saya mengalu-alukan komentar anda semua. Terima Kasih!