Paparan Paling Seksi Sakti | Skrin 1280 x 800 | Browser Mozilla Firefox | OS Ubuntu Linux

FIDE WOMENS WORLD CHESS CHAMPIONSHIP 2017 (TEHRAN)

Friday, January 07, 2011

Waktu dan Bas Ekspres

Bas Ekspress bukan sahaja dikenali dengan pemanduan yang segera - sama seperti bas mini - tetapi juga aspek pengurusan masa yang sistematik atau dilihat teratur.

Ini antara kelebihan berbanding bas mini yang mengamalkan konsep "Cepat penuh cepat jalan".

Ini apa yang ku lihat di Sabah, terutamanya di bahagian Pantai Barat dan Utara.

Aku ada satu pengalaman yang menarik untuk dikongsi mengenai Bas Ekspress.

Memandangkan aku tidak memiliki aset kenderaan walaupun hanya sebuah skuter atau basikal, maka pengangkutan awam menjadi pilihan utama selain menumpang dengan keluarga atau rakan2. Aku lebih suka naik bas dari meng-sms minta diambil.

Lebih2 lagi bila aku selalu berperjalanan jauh, sejauh 3-4 jam perjalanan. Jadi, bas ekspress jadi pilihan utama.

Bas ekspress perlu ada tiket. Maksudnya, penumpang kena beli tiketlah. Tiket yang dibeli berdasarkan tujuan [ke mana], tarikh dan masa [bila], harga dan tempat duduk. Ada sesetengah bas ekspress juga bertanya di mana penumpang hendak turun. Syaratnya, mesti dekat simpang jalan besar atau utamalah. Bukan minta turun di depan pintu pagar rumah melainkan pintu pagar tu di tepi jalan, ehe.

Jadi pengalaman yang aku mau cerita tu ialah pasal tarikh yang ada di tiket.

Pertama, pastikan tiket yang baru dibeli tu tercatat tarikh dan masa perjalanan yang betul sebelum melangkah jauh dari kaunter. Kalau tidak, tiket bakal hangus.

Kedua, pastikan anda sudah bersedia paling lewat 20 minit di sekitar bas. Ini kira masa2 kecemasan. Silap2, tinggal.

Ketiga, pastikan jam anda dan jam di bas tepat atau tidak jauh beza.

Sebabnya?

Ada sesetengah bas yang dikatakan menepati masa, sebenarnya hanya menepati masa di jam di bas itu. Kalau tukang set terset 5 minit cepat, jadi 5 minit cepatlah bas.

Ini pernah terjadi pada aku. 5 minit sebelum masa bertolak, bas sudah bergerak meninggalkan terminal. Naseb aku sudah duduk dalam bas dan bercengkerama dengan lawliet. Sebab itu tip kedua tu penting.

Jadi, pastikan jam di tangan atau di telefon atau jam milik anda ada penyelarasan dengan jam di bas.

Kalau kamu yang membaca tulisanku ni bekerja dengan pengusaha bas ekspress, maka aku cadangkan supaya kamu membuat pemeriksaan ke atas jam2 di kaunter, pekerja, dan di bas.

Biar bertolak lambat sedikit daripada kononnya bertolak menepati masa atau lebih awal kadang2 tapi sebenarnya bersikap ego dan tiada tolak ansur.

No comments:

Post a Comment

Saya mengalu-alukan komentar anda semua. Terima Kasih!