Paparan Paling Seksi Sakti | Skrin 1280 x 800 | Browser Mozilla Firefox | OS Ubuntu Linux

FIDE WOMENS WORLD CHESS CHAMPIONSHIP 2017 (TEHRAN)

Wednesday, February 16, 2011

Jangan satukan Nuffnang dan says.my. Churp2 boleh..?

Assalamu'alaikum dan Salam sejahtera.

Dalam dua, tiga hari yang lepas, samizul.net mengalami masalah iklan Nuffnang yang tidak keluar atau terpampang. Hanya nampak perkataan 'Nuffnang' berwarna biru sahaja.

Dengan hati yang musykil, aku pun meringankan jari untuk melihat akaun Nuffnang ku. Tertanya-tanya, mengapa jadi begini.

Surprise! Muahua3!

Adakah kerana aku mendapat BE?

Adakah kerana aku tercalon sebagai Featured Nuffnanger?

Logik

Logiknya, tidak. Sebab, iklan Nuffnang ku bermasalah. Tidak keluar. Jadi, itu tiada kaitan.

Yang sebenarnya, status Nuffnanger ku telah berubah. Dari Glitterati, menjadi Ordinary. Sebelah Ordinary tu, ada 'Non-Glitterati' dalam kurungan. Waahhh!

Ini kali kedua aku mendapat status Ordinary. Kali pertama, masa mula mendaftar Nuffnang dulu, ehe.

Maka aku pun memulakanlah siasatan kenapa status ini berubah. Seperti biasa, aku tidak akan bertanya kepada pihak yang berkenaan [Helpdesk Nuffnang atau otai yang lain] sebab aku ingin mencari dan memahaminya sendiri. Ini satu latihan ringan bagi mereka yang bercita-cita menjadi Special Branch Detektif. Ala, kurang-kurangpun, ada bakat detektif bah bilang.. XD

Syak

Siasat punya siasat, ada dua situasi yang menjadi punca status berubah. Tahap syak yang amat tinggi.

1) Satu atau dua iklan Nuffnang [Leaderboard, Rectangle, atau Skycrapper] TIDAK diletakkan di satu laman yang sama.

Ya, betul. Aku ada buang iklan Leaderboard sebab dalam 100 paparan, boleh kata 5-10 kali sahaja iklan ini aku nampak walaupun bintangnya hanya tiga. Skycrapper pun aku buang di Sidebar sebab rasa banyak dah Gadget di situ. Skycrapper paling kerap muncul walaupun bintang hanya tiga.

Lagipun, JavaScript iklan Nuffnang di Leaderboard tu yang akan 'dibaca' dahulu oleh loading blog. Kalau selalu muncul, berbaloi lah juga. Kalau tidak, bagus buang. Nah sekali buang, status berubah..? Oho.

2) Ada iklan Says.my dalam satu laman / blog yang sama [yang didaftar di Nuffnang]. Ini pun aku syak juga. Says.my sebelum ini dikenali sebagai YouthSays.com.

Iklan Says.my ini, aku kumpul sekali dengan iklan Churp2. Ala, yang ada banyak gambar kecil di Sidebar sebelah ni tu. Cuba kamu klik untuk tahu mana satu iklan Churp2, mana iklan Says.my... x-)

Insaf

Akhirnya, aku pun 'berkorban' untuk meletakkan semula kod iklan Nuffnang di semua posisi yang dicadangkan [diwajibkan?] di panduan Nuffnang. Korban apa? Korbankan 'berat' loading blogku ini. Bila campur sekali ketiga-tiga kod tu, akhirnya berat blogku ini menjadi 8+.++kb. Sebelum ini, sekitar 75.++kb ja. Blog yang ringan akan memudahkan semua pihak untuk datang berkunjung walaupun dengan talian internet yang ciput. Macam FB lahh.. XD

Yang kedua, aku pun membuang kod iklan says.my yang sebelum ini aku kumpulkan sekali dengan Churp2. Mungkin iklan ni aku buat dengan cara promosi yang lain.

Benar atau tidak hasil siasatan aku ini, terpulang untuk yang lain mencubanya. Kalau status kamu tidak berubah setelah 'mencurangi' Nuffnang, wa tabikk lah sama lu.

Nota: Mahu cepat untung atau kaya dengan cara yang salah [terlarang], samalah dengan main tipu.

Ikan Batu, Ikan Berduri
Mula-mula menipu, lama-lama mencuri

16 comments:

  1. hahaa~ yang suruh2 klik 2 nda men tipu la kunu ah?? ahaha

    p/s = aku nda ttipu... tp demi ko bang aku kasi KLIK la ya.. haha~

    ReplyDelete
  2. Pergh ~ ko curang.. haha..

    ReplyDelete
  3. @dyeela Alaaa, manada main tipu.. Itu psiko bah pula.. Lain tu, muahua3! XD

    u/p: Waa, terima kasih x2.. d(^^,) Bila2, klik ja selalu mana2 yang berkenan di hati, ehe3.. ;)

    ReplyDelete
  4. haha, bang..nuffnang mmg cmtu, xmau bmadu..ikapn kna lm da kasi madu tu tp xpduli ni knon..sb nuffnang ni sush ckt mau dpt earning..tp klo churp2 tu blh bh kli c gabung sb dia tu bff sm nuffnag.. :p

    ReplyDelete
  5. @syafeika edora Naah, Ika pun 'curang' sama Nuffnang ek? Ehe3.. Tapi memang betul lah Nuffnang payah untuk sesetengah Blogger, macam abg ni. Kadang, rasa semacam pula bila kena ketepi identiti Blog kita semata2 untuk kejar trafik n BE. Churp2 puluh2 dah RM. Nuffnang, seringgit masih.. Muahua3!

    Diorang bukan BFF tu Ika. Adik-beradik sudah bah tu.. ;D

    ReplyDelete
  6. mo tny ba ni abg senior.. mcm mna ka mo ltak tu nuff sna atas dri header tu? mcm sy buat nda buli ni.. pnt sy cuba last2 ltak sana bwh skali.. tu la kli durg xmo bg iklan d page sy.. huu... T.T

    ReplyDelete
  7. @miN akiM Hai Min. Cuba rujuk panduan dari Nuffnang. Buka akaun Nuffnang, klik Add ads, pastu tengok sebelah kanan ada Ad placements kan. Klik logo Blogger. Situ ada panduannya.

    Iklan posisi atas sekali = Leaderboard. Paste kod Leaderboard lepas kita jumpa kod < body [tanpa ada '>'] yang pertama sekali kena Highlight. Warna yang 1st berbeza dengan warna yang lain kalau sama perkataannya.

    Cubalah dulu. Ada masalah, bagitau ja k.. d(^^,)

    ReplyDelete
  8. waa.. akhirnya.. haha.. xterbaca pula slama ni ada panduan tu.. main buat suka hati jak msukkn suma guna add gadjet.. huhu... thnks senior.. teruskn dgn entry2 menarik.. d(^^,) wish u luck n income bertambah2 lg.... aminnnnn.... hehe...

    ReplyDelete
  9. @miN akiM Aikk, amacam boleh miss ni panduan, ehe. Ok sama2. Waa, siuk eh kena bagi semangat oleh junior ni. Best kah juga entri2 senior ni.. Macam SS ja banyak ni, hua3 XD

    Aminnn.. Sama2 Min..Kau pun makin mantap sudah blogmu tu. Ramai sudah Follower. Hilang terus 1st Follower tu, hua2. ;D

    ReplyDelete
  10. bru igt nk ltk syas.my kt blog..huhu

    ReplyDelete
  11. @Mr.Kerro Tak pasti kalau ada kesan betul2 sebab ada iklan says.my tu.. Sebab, lama juga baru iklan Nuff ada masalah. Boleh cuba diblog sendiri untuk kepastian, ehe.. XD

    ReplyDelete
  12. Kalau blog entri cerita pasal kempen says.my & letak link ke kempen dari says.my rasa2 efex Geli-geli (Glitterati) status x?...

    ReplyDelete
  13. @Pesta Irama Jiwa
    Sebelum sy buat entri ni, rasa macam ada beri kesan juga dengan status tu. Tak pasti sekarang. Cuma yang pasti beri kesan ialah bila kita letak kod2 [JavaScript] dari pesaing Nuff lain seperti Adverlets, Innity, ManggaAds dll..

    Cadang, buat entri promo tu dari Says n Nuff sekali, ehe.. ^^,

    ReplyDelete
  14. pernah dengar juga ttg hal ni
    x boleh satukan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekarang tak tau apa sudah perkembangannya, ehe

      Delete

Saya mengalu-alukan komentar anda semua. Terima Kasih!