Paparan Paling Seksi Sakti | Skrin 1280 x 800 | Browser Mozilla Firefox | OS Ubuntu Linux

FIDE WOMENS WORLD CHESS CHAMPIONSHIP 2017 (TEHRAN)

Thursday, February 17, 2011

Menyertai Geng Blogger

Assalamu'alaikum dan Salam sejahtera.


Pernah dengar komuniti Geng Blogger [GB]? Baiklah, aku pun sebenarnya baru ja berkenalan dengan komuniti ini. Jadi, tujuan utama pos kali ini ialah untuk 'menagih simpati' dari rakan-rakan Blogger yang lain untuk menunjuk-ajar mengenai komuniti ini. Ada beberapa orang Blogger yang aku kenal, aku terjumpa semalam masa merayau-rayau di sana. Ruangan Forum.

Aku bertemu jodoh dengan GB semalam bila menggatalkan tangan, mengklik Banner GB. Surprise!

Kreditgengblogger.com

Ada kejutan di situ. Rupanya, aku sudah mendaftar dengan komuniti ini. Bila? Aku pun nda ingat. Rasanya dalam penghujung tahun lalu lah. Username = samizuldotnet. Lucu eh..

Jadi bila aku sudah masuk [Login] sebagai ahli, masa untuk aku meneroka dapat dirasionalkan dijimatkan. Teroka pun, sekejap ja sebab aku merayau di sana sekitar awal pagi [lepas tengah malam].

Aku klik profil sendiri. Bila dibuka, kosong. URL blog pun tiada, ha2. Jadi semalam, barulah aku mengemas kini maklumat di sana.

Secara kasar, sistem operasi di komuniti ini antara yang tercanggih aku jumpa. Banyak aplikasi 'real-time' dan 'Rekod Terkini' dari aktiviti ahli disimpan dan boleh dilihat di paparan yang sama. Contoh, bila kita klik menu Forum, akan ada banyak tajuk. Popular, Terkini, dll. Bila pilih satu, di situ akan terbuka ahli mana yang telah berforum ditopik berkenaan. Top Forummer pun ada.

Kredit: gengblogger.com

Ini profilku di GB. Cuba lihat arah anak panah tu. Itu antara ahli GB yang sudi mengalu-alukan kedatangan dan menyapa diawal-awal kedatanganku. Bila mereka datang? Aku pun nda tahu sebab aku nda nampak masa mereka datang.

Ahli GB di atas, sebagai penghargaan, akan aku ziarahi dan Follow blog mereka. Macam awek perempuan pula yang ramai kan... X-)

Aku masih baru [newbie] di GB. Aku nda arif lagi macam mana GB berfungsi dan ahli-ahli GB beraktiviti di sana. Aku terfikir, adakah ianya berfungsi seperti Innit di Nuffnang?

Harap rakan-rakan Blogger yang lain, yang arif atau aktif pasal GB ni, sudilah kiranya menunjuk-ajar diriku yang noob newbie ini.

Nota: Memang MANTOP lah perkongsian di sana. Harap nda ramai ahli yang sekadar datang untuk 'berdagang' blog sendiri semata. Kalau mahu buat 'jualan langsung', pergi main jauh-jauh. Itu ciri-ciri 'SPAMMER'.

11 comments:

  1. hehehe.. sama lah.. tapi sya baru ja mendaftar.. masih blur2 lagi ni.. huhu

    ReplyDelete
  2. @WanFadhilah Oo, naah samalah kita Wan, ehe. Emm, kalau selalu masuk sana, memang cepatlah tu faham. Ni masuk kali kedua, tahu sudah camna sikit, ehe.. ^^,

    ReplyDelete
  3. best ni GB..rmi kwn2 dr sna,hee..^^ nt apa2 post ping ja d GB..

    ReplyDelete
  4. @syafeika edora Iyup, betul tu Ika.. Harap ramai jugalah ni nanti dapat kengkawan dari sana. Banyak dah tajuk2 siuk abg yg tlepas sudah nda kena ping sana, hua3 XD

    Memang canggih lah sistem diorang tu. Banyak yg real-time n terus update + nampak..

    ReplyDelete
  5. @samizul.net..haha,mmg tu..entry2 sna tu suma fresh..klo best n tiptop nt kna papar gak d tpi..

    ReplyDelete
  6. Selamat datang ke gengblogger.
    Mungkin sebelum ni, Samizul ada masuk guna facebook. Gengblogger guna API facebook.

    ReplyDelete
  7. @syafeika edora Iya betul lah.. Kira adil lah semua terpapar. Ni kerja RSS Feed lah ni, hua3.. XD

    ReplyDelete
  8. @Sabahan Bloggers Club Ya, terima kasih. Yang dinampak haritu tu, Admin SBC lah tu, ehe3. Mungkin juga guna API FB. Klik sekali ja, dah login, hua2

    ReplyDelete
  9. sma la kt abg senior.. sy pn bru smlm tergerak ati mo tguk balik baru tau xda url sy d profile.. ptut la tgk widget pelawat terkini tu nda perna ada urg.. hahaha.. bru letak n bru tau apa tu ping.. hehe... gud luck abg senior.. d(^^,)

    ReplyDelete
  10. Dah lama kawan bawa join tapi last year GB ni kena malware kan. Bila klik mesti keluar warning, so hasrat terpaksa dilupakan...
    Tapi lepas baca entry ni, harap-harap dapat join nanti :)

    ReplyDelete
  11. @Sumandak Kinabalu Owh nda sedar pula site tu kena serang. Ni mesti ada yang jeles, tak pun suka2 menguji, ehe. Sekarang ni ok dah tu sis. Masuklah.. ;D

    ReplyDelete

Saya mengalu-alukan komentar anda semua. Terima Kasih!