Paparan Paling Seksi Sakti | Skrin 1280 x 800 | Browser Mozilla Firefox | OS Ubuntu Linux

FIDE WOMENS WORLD CHESS CHAMPIONSHIP 2017 (TEHRAN)

Friday, February 11, 2011

Tanya saya: Ayam atau Telur?

Assalamu'alaikum dan salam sejahtera ..

Kita bertemu lagi. Kali ini, aku menjawap 'Tag' yang dikirimkan kepada aku. Tag kali ini, memang unik sebab dihantar melalui formspring.me. Soalan sebenarnya, ehe. Mari layan soalan yang bertuah ini, yeahh!

"Which on come first? Cicken or Egg? Answer it anyhow you want it, but state your reasons..."
~Anonymous


Fuhh, ini soalan menguji personaliti individu yang ditanya ni. Bukan jawapan semata-mata. Betul kan Anon? Muahua3! XD

Baiklah aku fokus balik. Kita tidak akan dapat 'jawapan yang pasti lagi meyakinkan' kalau kita terikat dengan cara fikir logik-tanpa-hujah berfakta.

Untuk menjawap soalan sebegini, kita perlu mendahulukan hujah berfakta, lalu diserikan dengan logik mudah.

Kalau kita terikat dengan cara berfikir logik-tanpa-hujah berfakta itu, kita akan berpusing-pusing; "Kalau Ayam dulu, Ayam tu dari mana?", "Kalau Telur dulu, Telur tu pula dari mana?". Kena pusing-pusing, nanti naik pening..

Kesimpulan

Kalau benar-benar serius ingin 'memecahkan' kebuntuan teka-teki "Ayam atau Telur yang duluan?" ini secara ilmiah, kata kunci ada dalam soalan-soalan ini:-

a. Bagaimana sejarah asal-usul kewujudan manusia?

b. Ayam atau Telur ini, wujud sendiri atau diciptakan?

c. Kalau diciptakan, yang mana yang lebih sesuai / logik diciptakan terlebih dahulu; Ayam atau Telur?


Jadi jawapanku, AYAM lah yang 'come first'.. ;D

Kalau ada soalan-soalan lain untuk santai-santai yang ditujukan kepada aku tapi mahu kirim sembunyi-sembunyi, boleh kirim sini http://formspring.me/SAMiZUL

Nota: Akhirnya, aku pulangkan kembali ke hadrat Illahi jawapanku ini. Hanya Dia Yang Maha Mengetahui segala sesuatu.. ^^,

4 comments:

  1. Rajinnya Samizul jawab tag.
    Ayam pun sedap, telur pun sedap juga bha....

    ReplyDelete
  2. @Sabahan Bloggers Club Ala rajin biasa2 ja bah, ehe.. Ayam Uncle Bob memang sedap. Telur mata sapi lagiii sadap+berkhasiat! XD

    u/p: Macam Geng SBC ja yang kirim soalan tu, ngeh3.. ^^,

    ReplyDelete
  3. Ayam la yang dulu.. Sb tem banjir besar Nabi Nuh bawa ayam bpasangan.. hehe..

    ReplyDelete
  4. @dyeela Iya, betul lah tu.. Lupa sudah riwayat berapa jenis haiwan2 darat yang ada masa tu.. d(^^,)

    ReplyDelete

Saya mengalu-alukan komentar anda semua. Terima Kasih!