Paparan Paling Seksi Sakti | Skrin 1280 x 800 | Browser Mozilla Firefox | OS Ubuntu Linux

FIDE WOMENS WORLD CHESS CHAMPIONSHIP 2017 (TEHRAN)

Sunday, February 13, 2011

Tip: Blog dan Blogger gaya MSS

Assalamu'alaikum dan Salam sejahtera.

Yeah, kita kembali lagi dengan Tip yang seterusnya. Buat masa ini, aku masih dalam rangka menyiapkan dua Tip utama yang pernah aku kongsikan sebelum ini iaitu mengenai Jalur Lebar dan terbaru, mengenai Domain. Kedua-duanya masih dalam bentuk Draf di menu Edit Posts 'CPanel' ku ini. ;D

Tip kali ini, ringkas sahaja. Ianya lebih kepada tujuan 'promosi'. Aku ingin mempromosi apa-apa tip, panduan atau bahan yang aku rasa telah 'berjaya' bagi aku. Maksudnya, aku menyukai dan senang hati dengan perkongsian dari mereka. Berjaya memperolehi apa yang diberi dan input yang dikongsi. Kongsi/Bagi kod, sekejap ja hafal. Bagi ayat, sekali imbas sudah tahu jantan-betina itu ayat SMS atau ayat blog yang terbaik.

Kurenglah ikut-ikut juga tulis hal yang sama kan. Kalau sikit-sikit, tak mengapalah. Aku tulis sikit-sikitlah ni, ehe.

Bukan Hiasan semata-mata. Ihsan: samizul.net


Blog dan Blogger gaya MSS. Apa MSS ni? Siapa dapat jawab apakah MSS ini, aku bagi hadiah. Hadiahnya, 30 hari minit mem-Blogwalking ke blog pemenang. Apa macam, ada berani? XD

Blog gaya MSS bermaksud, apa-apa ciri dan aspek fizikal yang menambat hati MSS, dan itulah juga yang diasimilasi [baca: dibuat] ke weblognya sendiri. Contohnya, loading blog, reka bentuk blog, reka letak Gadget, sistem komen mesra-pengguna atau tidak, dll.

Bukan apa, kalau inginkan Follower yang betul-betul ori punya Follower, benda-benda di atas kena ambil beratlah. Kalau kata aiman tidak kisah pasal Follower, bagus buang gadget Follower tu, kan?

MSS ni, suka Blogwalking [Baca: Suatu aktiviti merayau-rayau dari satu blog, blog yang lain dengan pelbagai tujuan seperti membaca, mengira Page Views+Follower+bilangan komen, dan meninggalkan komen].

Dia blogwalking bukan hanya pada mereka yang baru update seperti yang tertera di Bloglist. Dia dengan segala daya dan upayanya akan menziarahi dan memberi komen di setiap blog Follower-nya. Ini penghargaan. Ini satu kemeriahan. Janganlah jadi Blogger yang hanya mahu blognya ja yang dilawat dan diberi komen, tapi dia sendiri jadi silent reader semata. Mahu tunjuk di Recent Visitor atau komen di ChatBox pun malas tahap Kung Kang. Opss silap. Tahap Kukang. Cuba tanya Prof. Google apa Kukang tu.. Kalau tak jumpa juga, nah tanyalah sama Prof. Emeritus di Raja Dr. MSS LaWLiET.. Pasti terjawap persoalan.. ;-)

Blogger gaya MSS pula..... Ehh macam tercakap sudah pula di perenggan atas tadi. Nah kamu bacalah balik.. Itulah tu intinya, ehe.

Buat semua Follower kesayangan dan juga pembaca [silent reader atau bukan..], aku hadiahkan kamu semua satu laman yang sangattt berguna untuk panduan atau rujukan ketika berblog [blogging]. 1Laman, 8Panduan. Jom baca! ;D



Nota i: Kredit dan Salute buat Finie Ramos

Nota ii: Maaf sebab banyak sangat yang kena potong-potong tu. Maklumlah, dulu ada bah juga impian mahu jadi Penulis Bestseller, lol.

3 comments:

  1. Terima kasih dengan tips.
    Bukan senang ni orang nak berkongsi tips-tips blogging dia kan?

    ReplyDelete
  2. @Sabahan Bloggers Club Ya, sama2.. Iya, betul tu, ehe. Cuma rasa kadang bila kongsi tip yang macam ni, nanti ada yang fikir ianya 'mengganggu' kebebasan n kehendak Blogger n Blog miliknya tu.. Ada juga yg kata, tip macam tu = skema. Aku fikir, tip begitu = yang terbaik! d(^^,)

    ReplyDelete
  3. wau...1 tip yang bagus untuk blogger mcm alif ni...

    ReplyDelete

Saya mengalu-alukan komentar anda semua. Terima Kasih!