Paparan Paling Seksi Sakti | Skrin 1280 x 800 | Browser Mozilla Firefox | OS Ubuntu Linux

FIDE WOMENS WORLD CHESS CHAMPIONSHIP 2017 (TEHRAN)

Tuesday, March 01, 2011

Jodoh dengan Cikgu

Assalamu'alaikum dan Salam sejahtera.

Malam ini aku rajin banyak untuk menulis diblog. Blog atau belog? Entahlah, mungkin untuk mengelakkan direct translation dari perkataan Bahasa Inggeris [BI]. Ramai yang lebih suka menggunakan direct translation ini walaupun terjemahan khas perkataan tersebut ada dalam kamus perbendaharaan kata Bahasa Melayu. Aku sedaya-upaya menulis dan memilih perkataan yang terbaik demi kepuasan bersama. Cukuplah ayat-ayat 'shortcut' dirayakan di dunia SMS, Chatting dan lain-lain.

Owh, malam ini aku bukannya mahu mengomel pasal nasib bahasa yang menyatu-padukan kita. Malam ini aku mahu buat coretan ringkas tentang pengalaman peribadi. Moga ada mutiara yang berkilau sinarnya...

*****

Aku ke kedai gunting kelmarin [Ahad]. Rambut bukan sudah terlalu panjang tapi aku rasa rambut semakin 'semak' dan rasa 'panas'. Tapi bila gunting, tak pula aku suka pendek sampai ala-ala botak. Nda somboy bilangnya, lol.

Jadi masa aku bergunting tu, tukang gunting tu pun bawa berbual-bual lah..

Dia: Gunting macam mana ni aa..?
Aku: Yang tepi pendek, yang atas potong sikit..
Dia: Ok.. [dan mula mengunting]

Dia: Mau kena pelan-pelan [perlahan-lahan] ni gunting rambut kamu..
Aku: Emm, kenapa..?
Dia: Sebab rambut kamu ikal. Ikal halus. Rambut tu pandai melentik bila disisir [disikat] dan bila mau gunting, kadang luka jari..
Aku: Owh. Bah pelan-pelan ja bah.. [Sambil kehairanan sebab macam pertama kali dengar ayat begitu..]

Dia: Cikgu mau cuci rambut?
Aku: Emm, nda lah kali. Nanti nda sempat balik sebab 5 petang jarang sudah ada kereta.. [sambil kehairanan lagi dia panggil aku 'cikgu']

Aku: Macam mana kunu tau cikgu..? Ehe..
Dia: Entahlah.. Tengok dari muka kamu tau sudah muka-muka / gaya-gaya cikgu ni..
Aku: Oo, iyabah ada rupa cikgu, haha!
Dia: Iya. Saya biasa sudah jumpa orang macam tu. Selalu customer dari cikgu-cikgu juga.. Cikgu mengajar di mana?
Aku: Di SK. Paguokon. Sebenarnya, bukan cikgu ni. Fasi ja [Fasilitator SchoolNet]. Ajar pasal komputer.. Biasa yang ada makmal. Tapi sekarang nda sudah. Habis kontrak sudah.. [tamat kontrak = 31/12/2010]
Dia: Owh.. Nah cikgu juga bah tu. Mengajar kan. Biasa memang cikgu tu orang panggil..
Aku: Iya, untuk kasi senang orang faham, ehe.. [sambil senyum-senyum kembang sket..]


Nota: Ada rupa cikgu kah aku? Rupa budak skema? Rupa muka serius? Apapun, 'bayangan' perihal cikgu lagi yang orang sekeliling aku 'psiko kan' sama aku..Samalah dengan soalan "Ada ambil KPLI..?" Muahua3! XD

Sumber dan Kredit: oneiix

26 comments:

  1. kehkehkeh..
    sy pn slalu kna ni..
    jln d pasar mlm..org pnggl..
    "cikgu sayur, cikgu kuih, cikgu teksi"
    smpai yg jual sigup pn pggl sy cigu..
    tp xla sy mau bli 2 sigup..hohoho
    heran jga kdg2..ada cop ka dmuka ni ar??

    ReplyDelete
  2. aku dgr naik betul saham cikgu skg..smpai d fb pun balik2 la d post kenapa perlu berkahwin sama cikgu..kalau mcm tu suma la org jd cikgu ni, teda la doktor dll dlm dunia..ekekkek

    ReplyDelete
  3. @Vintage Rose btl2..nanti sapa pla maw kawin sama dktor kan...ahaha

    ReplyDelete
  4. nah!..sykurlah klu ada iras2 mcm ckigu...tue lah, org kata kdg2 bnda yg kita xsngka dan xska msti akn kta lakukan jga pd 1msa nanti...

    ReplyDelete
  5. So funny bro
    hehee
    pa2 pown jelas sngat pcik tu byak pnglman gunting rambut
    so
    ur hair must be just fine
    right?
    anyway
    pasal hal Blog tau belog tu
    i think kan
    no prob bha tu
    as long we feel happy to use it
    then
    keep on going like that
    (just my opinion)
    Thanx^^

    ReplyDelete
  6. @~NieZa~ Sebab, kau selalu ikut bas p IPG, jalan2 dengan budak IPG.. Tu orang sekitar cam sudah kau sigu.. Muahua3!

    ReplyDelete
  7. @Vintage Rose Saham jadi cikgu memang tahun2 laku.. Xda dapat cari kerja, semua berkejaran mau jadi cikgu walaupun cita2 bukan jadi cikgu, hua2. Tu lah, kalau semua mau jadi cikgu, sapa mau jadi Imam Muda? XD

    ReplyDelete
  8. @Nur Armilla Mejon Cikgu akhirnya kahwin sama doktor, hi3.. x)

    ReplyDelete
  9. @Nur Armilla Mejon Nda apalah iras2 cikgu.. Bulih juga kambang2 selalu, neh.. Aiseh, semacam ja tau ayat tu.. Xsangka n xsuka akan dilakukan suatu masa nanti ek.. Urmmm...

    ReplyDelete
  10. @Bu!b^^y Terima kasih, ehe. Nampaknya camtulah. Mungkin pengalaman dia selalu luka tu yang buat dia balik2 cakap, ehe..

    Iya, rambut ni ok sudah. Somboy, sudah, hua2!

    Iya, bebas untuk pilih Blog atau Belog. Ikut suka, pilih mana yang buat kita gembira.. Tapi kalau ada yang salah, nanti bikin malu pula, ehe. Nda apa tulis dalam bahasa lain selalu banyak salah. Kalau bahasa sendiri pun banyak salah juga, nda kan bikin malu tu.. ;D

    ReplyDelete
  11. saya xde muka cikgu..sentiasa muka pelajar(muda)..lega..haha

    ReplyDelete
  12. @samizul.net hahaha..iya, buleh jga kambang2 sllu...thaniah krna mmilki wjh sprti itu..bkn saja mcm wjh org smnjung kn? xp

    eik, semacam mcmna ek tue ayt?...btl bha, tue lah slh stu kta2 yg sllu cyg pgng dri dlu shinggalh skrg dn akn dtg...pelik tpi bnr...dn, ayt itu tdk mmbwa mksud yg len ek sprti pa yg ada dlm fkirn abg;)

    ReplyDelete
  13. Ahaha..ketawa² aku membacanya.ko ni mmg lawak kali kan sam..kah²

    kasi botak terus la bah rambut, barula betul² ringan..kah²

    iya, mukamu memang macam cikgu.sebab ko kelihatan skema.ops, macam melampau kata²ku...jangn marah...

    sintiki sam! :D

    ReplyDelete
  14. ok laa org pggil cikgu.. nnti berkat doa dpt jdi ckgu btl2 kalau ada rezeki.. insyaAllah.

    ReplyDelete
  15. op kos rupa cigu.

    aku pn kadang-kadang kena panggil, "model, pramugari..ikan?". dreaming.

    ReplyDelete
  16. @Zurina J. Ehe3, amacam, kalau masuk Raja Lawak, boleh jadi juara kah? XD

    Iya, memang ringan. Tapi tu lah bah, nda somboy bilangnya, LOL!

    Naaah kan, hua5.. Memang berjodoh sudah rupaku ni dengan cikgu n orang skema, ehe3..

    ReplyDelete
  17. @Wan Zulqhairi Iya, betul tu.. Insya-Allah aminnnn...! T.kasih! ;D

    ReplyDelete
  18. @thebeybeh Baru aku nampak rupamu ni thebeybeh. Oups, hua2.

    Wuhuu, mantap lagi kau punya tu.. Model n pramugari tu yau.. Ikan? Laaa, ni mesti kes mau betul2 slim punya, muahua3! XD

    ReplyDelete
  19. @Azrynna Hi Azrynna, Salam Perkenalan kembali.. T.kasih atas kunjungan balas, ehe.. v(^^,)

    ReplyDelete
  20. mungkin muka kamu skema x??selalu cikgu2 nie rambut kemasss jer :P

    Meh singgah: Anda Stress!! Meh Baca nie!!

    ReplyDelete
  21. Semboi sak bah kalo ko tu sam...kah²

    ReplyDelete
  22. @Zurina J. Aiseh, jek2 kah ni Jue.. Sudah kau makan malam..? XD

    ReplyDelete
  23. knpa? knpa? knpa dgn rupaku! hahah.

    ReplyDelete
  24. @thebeybeh Ada jerawat batu dekat dagu.. Muahua3! Nda bah.. Baru aku nampak, kau perempuan pula.. Dulu kan mula2 aku panggil kau lelaki.. Kuling nama TheBeyBeh Awang. lol

    ReplyDelete

Saya mengalu-alukan komentar anda semua. Terima Kasih!