Paparan Paling Seksi Sakti | Skrin 1280 x 800 | Browser Mozilla Firefox | OS Ubuntu Linux

FIDE WOMENS WORLD CHESS CHAMPIONSHIP 2017 (TEHRAN)

Monday, March 07, 2011

Selamat Tinggal Sayangku

*AWAS! Cerita ini amat panjang..! Amaran telah awal diwartakan okay, hahaha

Assalamu'alaikum dan Salam sejahtera.

Hari ini, genaplah ia seminggu.

Seminggu yang lalu, satu lagi episod dalam hidup yang berulang buat kali kedua; Dating Berjumpa dengan Doktor Gigi...!

Siapa sini fobia doktor gigi? Hahaha. Aku rasa setiap doktor gigi patut ada kemahiran membuat jenaka atau bersifat humor supaya dapat menenangkan pesakit [sakit hati pun pesakit juga namanya, lol] walaupun bius sudah dijarumkan. Mungkinkah Raja Lawak boleh mengambil inisiatif ini? Jangan lupa kredit aku ya. Aku pun mau jadi glamer terkenal juga, hahaha!

Tolak kisah-kisah pasal gigi - cabut sendiri, tampal, berlubang dsb - masa budak-budak dulu, jadi kisah yang tinggal ialah zaman selepas gigi tidak lagi tumbuh atau gigi sudah berstatus 'Tetap dan Berpencen'.

Rindukan Zaman Menengah

Masa Menengah lama dahulu, aku suka makan choki-choki. Kenal choki-choki? Bukan nama pil atau jenis-jenis Sushi ya. Apatah lagi sejenis Jamu, hahaha. Aku suka makan choki-choki ni sebab ianya manis [dah geng-geng coklat, memang manislah, lol] dan membuatkan aku aktif menggunakan otak. Maklumlah masa Menengah dulu terutamanya tahun PMR dan SPM, uban kerap dilihat muncul tapi tidak kekal lama sebab akhirnya dicabut, hahaha.

Aku pun nda arif sangat masa tu pasal perkaitan kandungan gula dan tahap kecergasan otak. Otak yang dicergaskan akan membuatkan otak jadi cerdas. Hah, cergas dan cerdas lain okay..

Bila aku layan Anime/Manga Death Note, barulah aku tahu 'hujah' L alias Lawliet Teuzaki [watak utama lawan Kira alias Yagami Raito] yang dia suka makan manisan sebab ianya mencergaskan otak dan mindanya dalam melakukan aktiviti berfikir. Dia kan penyiasat persendirian yang cuuukup gah di dunia dalam komik tu, ehe. Bila selalu mengaktifkan otak lebih dari tahap yang biasa, kandungan gula akan berkurang dengan banyaknya.

Rupanya itulah yang berlaku masa aku menengah dulu, haha.

Geraham lagi

TAPI, masa masuk zaman Matrikulasi, masalah sudah timbul. Akibat memberus gigi yang nda betul dan selalu terlewat menyebabkan gigi geraham [paling hujung tu] mula jatuh sakit dan menyakitkan hati. Panas eh kalau sakit gigi datang. Bunyi kentut orang kedengaran pun bisa boleh buat pesakit gigi ni jadi peninju tidak bertauliah. Masuk 'mini Mahkamah' pun ada, hahaha.

Sang Geraham sudah tidak dapat diselamatkan. Ianya pecah semasa cubaan untuk mencabut + mengoreknya di Pusat Kesihatan Kudat [seberang rumah ja ni, ehe]. Apa yang doktor gigi [awek cun] mampu lakukan masa tu ialah, menampalnya dengan tampalan selain timah. Timah tu khas untuk yang belum pecah, kan. Kalau dah pecah, bahaya eh..

Di Labuan

Akhirnya bila kembali ke Labuan, aku pun ditemuduga buat janji temu di Hospital Labuan [nda ingat eh yang mana satu..] untuk PEMBEDAHAN GIGI selepas kali kedua jumpa doktor.. WoW, TAHNiAH!

Pembedahan gigi dilakukan dalam keadaan pesakit sedar. Bukan ditidurkan. Tempoh bedah bergantung dengan tahap kerosakan dan juga kreativiti doktor gigi untuk mengorek mengeluarkan bahagian gigi yang tertinggal. Dipendekkan cerita [supaya kamu nda rasa seram ngilu, ehe], dalam setengah jam gusi pun dijahit. Sekali lagi, dijahit... Ingat pula masa bersunat dulu, hahaha.

Kesan pembedahan

Kalau cerita pasal kesan pembedahan, jadi tambah panjang riwayat ni. Ringkas ja, pipi dan mulut membengkas [serius kena bawa sapu tangan yang lembap untuk tempekkan dipipi comeng], nda dapat bercakap dan mengunyah selama seminggu lebih, selalu tertidur [kesan ubat], selalu meraung / meracau kesakitan [rindu Vyner, Raide, Mahiruddin, Shazni, Suhaizam, Erwan dan geng lain yang datang yang amat memahami. Tukang kirim tapau ni diorang ni, haha], dan paling umphh, mulut cepat berbau walaupun dah kumur-kumur dengan ubat alkali tu, uhu.

Kembali normal

Kehidupan kembali normal. Selang beberapa tahun kemudian [2010], gigi mula bermasalah lagi. Kali ni geraham bahagian atas pula. Geraham ni bertebiat mula pertengahan tahun lalu tapi jarang-jarang sakit. Hujung tahun baru kerap. Sepanjang masa tu, ubat Oral Aid dan serbuk yang diminum tu [cap kaki tiga] masih mujarab. Kadang-kadang, terpaksa makan Nurofen 200mg. Aku fikir berlubang biasa-biasa ja..

Sakit tahap Gaban

Dari bulan Januari hingga Februari lalu tu, aku memasang niat betul-betul mahu jumpa doktor untuk cabut gigi kalau boleh. Tapi, selalu tertangguh, uhu. Akhirnya, 25 Feb. yang lalu sakit gigi betul-betul tahap gaban sudah. Sampai terpaksa telan 3 biji Nurofren 200mg dalam masa 12 jam! Dari petang Jumaat tu sampai awal pagi Sabtu, memang tekanan habes lah. Punya sakit! Tambah-tambah tekanan, 26 Feb. [Sabtu] tu di sekolah ada Majlis Anugerah Pelajar Cemerlang [MAPC]. Habes slideshow nda siap. Naseb nda jadi pasang sebab cahaya luar terang. Nanti apa pula tim lain fikir, macam sengaja escape pula, uhuhu.

Lepas telan 3 biji, petang sabtu gigi [akar/gusi sebenarnya] kebas sudah oleh Nurofren. Baru tidak sakit kepala kalah-kalah migrain. Mau ke Keningau, nda tau klinik mana ada buka. Isnin baru ada. Jadi isnin lah aku datang...

Genap seminggu

Dipendekkan kisah [panjang betul sudah pula kan, hahaha], aku pun dapat juga cabut gigi pagi Isnin minggu lalu. Bayaran RM65. Sebab Geraham. Tanya di kaunter, RM50, lol. Klinik tu di belakang BSN baru di Bandar Keningau. Klinik sakit biasa + Klinik gigi. Suami Isteri, sekali.

Aku puas hati sebab cabut gigi kali kedua ni nda membuatkan aku trauma macam bedah gigi dulu. Sepanjang minggu ni, aku nda pernah lagi makan Paracetamol 500mg yang doktor tu bagi. Habiskan 'Flagyl' [Antibiotik] ja. Sebabnya, tiada kesakitan yang kuat datang selepas cabut gigi tu. Lepas 3 hari yang pertama, barulah okay-okay sudah berbual dan yang penting, mengunyah. Rindu eh makan macam-macam, hahaha.

Gigi tu aku masih simpan dalam plastik ubat. Dalam minggu lalu, tu lah aku tengok-tengok bila aku penat menghadap laptop berjam-jam. Lucu eh tengok, ehe. Jadi kenangan dengan gigi geraham yang dulu...

Moral

Jaga gigi ni penting. Penting yang macam mana, aku pos di lain masa lah, ehe. Bayangkan kalau gigi bahagian depan terpaksa cabut, dan kemudian senyum nampak gigi atau ketawa tanpa tutup mulut... Hahaha! Naseb gigi aku yang 'ditinggalkan' ni bahagian belakang..

Banyak sebab yang boleh rosakkan gigi. Tapi antara sebab yang jarang orang perasan ialah cara berus gigi dan tempoh gigi sudah diberus. Ini tip peribadilah..

Cara berus gigi sebaiknya tidak terlalu lama dan menggunakan berus gigi yang 'mesra-gigi/gusi'. Masa menggosok, utamakan bahagian celah [gusi] dan belakang dan gosok lebih lama dengan arah atas-bawah.

Tempoh gigi sudah diberus pun memainkan peranan. Kenapa sebelum tidur perlu berus gigi? Sebab masa tidur kita nda makan atau mengunyah. Lainlah kalau ada lalat termasuk dalam mulut, hahaha. Jadi, tempoh gigi segar dan bersih adalah lebih lama. Kerapkan memberus gigi selepas makan dan nda apa kalau sebelum makan, gigi belum diberus. Kumur-kumur pun okay, ehehe.

Sayangi gigi dan gusi sebelum gigi tiada di mulut...!

Nota: Fuhh, panjang betul riwayat kali ni kan. Tiada gambar dan banyak ketawa lagi tu. Apa kes MSS malam-malam ni..?

6 comments:

  1. hahaa assalam senior! haha..biar pun tlah d beri amaran yg entry ini panjang sekali,aq ttp scroll down jg baca..!hehe..
    bagi aku paling best jumpa doktor gigi..skrg lama da x jumpa dktor gigi..ntah apa kabar gigiku ni? hehe

    ops tambahan !
    nama aku sama ngan Kira (Yagami Raito) wehee ^^

    ReplyDelete
  2. @kira kekuri W'salam Junior, ehehe.. Waa, memang cool lah kau Kira.. Cayalah, ehe. x)

    Baguslah kau rajin jumpa. Jangan jadi macam senior, bila sakit baru rajin jumpa, hua2.

    Wopss! Kau lah pula aku 'buru' ni.. Aku lah L.. MSS LaWLiET..! HAHAHA! XD

    ReplyDelete
  3. @Nur Armilla Mejon Iya, tu lah.. Kesian kan tiada gigi sudah... Saja kasi kelakar spy nda seram dengar cerita, ngeh3.. X)

    ReplyDelete
  4. @samizul.net owh..iya kesian..nseb xmcm meow luvi tue..uhu...ngeh3, klkr d bhgn brsunat jak.ha3

    ReplyDelete
  5. @Nur Armilla Mejon Iya, tu lah.. Eh perasan juga pula macam meow luvi tu.. Naseb masa taip ni lawliet malas2 upload gambar, huahua! Aiseh, kelakar yang bahagian bersunat ja ek.. Oooho3.. X>

    ReplyDelete

Saya mengalu-alukan komentar anda semua. Terima Kasih!