Paparan Paling Seksi Sakti | Skrin 1280 x 800 | Browser Mozilla Firefox | OS Ubuntu Linux

FIDE WOMENS WORLD CHESS CHAMPIONSHIP 2017 (TEHRAN)

Monday, July 25, 2011

PANDUAN PENULISAN ANGGARAN BELANJAWAN

Assalamu'alaikum w.b.t dan Salam Sejahtera.

Umumnya dalam bahagian belanjawan [anggaran] mana-mana kertas kerja program, ada tiga perkara yang perlu dinyatakan sejelas mungkin iaitu Pendapatan, Perbelanjaan, dan Jumlah Keseluruhan.

Pendapatan di sini bermaksud jumlah hasil yang pasti atau bakal diperolehi oleh penganjur program. Semua hasil tersebut hendaklah ditaksir anggaran nilainya. Sebagai contoh, jika ada sumbangan hamper dari pihak luar [pihak ketiga], maka nilai atau harga hamper tersebut hendaklah dinyatakan di dalam kolum yang berkenaan.

Perbelanjaan pula bermaksud, hasil yang dijangka diperolehi dari anggaran pendapatan tadi diguna pakai sejak sebelum bermulanya program berlangsung sehingga selepas tamatnya program tadi. Perbelanjaan ini bergantung dengan keutamaan bahagian-bahagian AJK pelaksana. Sebagai contoh, jika program berbuka puasa beramai-ramai, maka AJK Bahagian Jamuan lah yang paling memerlukan belanja atau bajet yang tinggi.

Semua perbelanjaan, seboleh yang mungkin, tidak melebihi jumlah pendapatan iaitu mengalami defisit. Jika ada baki, maka baki ini terpulang dengan situasi atau keadaan penganjur; simpan dalam tabung atau habiskan dengan mengadakan aktiviti lain.

Baik, mari kita lihat aspek-aspek yang perlu ada dalam bahagian anggaran belanjawan kertas kerja program secara umum.

PANDUAN PENULISAN ANGGARAN BELANJAWAN

01. Pendapatan

a. Yuran Peserta
b. Tajaan / Sumbangan
c. Sumbangan Universiti
d. Lain-lain
e. Jumlah Keseluruhan


02. Perbelanjaan

a. Pentadbiran
-Percetakan [Buku Cenderamata/Sijil/Kad Jemputan/Risalah/dll]
-Urusan Pos
-Telekomunikasi [Topup dsb]
-Pentadbiran Urusetia

b. Logistik
-Penginapan
-Pengangkutan [Sewa bas dan tuntutan perjalanan]
-Sewaan dewan, siaraya, hiasan dll

c. Cenderahati
-Cenderahati Perasmi / Penceramah dll
-Honororium [saguhati] Penceramah dll

d. Publisiti
-Banner
-Poster
-Iklan Media

e. Kontigensi [5% daripada jumlah keseluruhan perbelanjaan. Kontigensi ini biasanya digunakan untuk tujuan kecemasan]

f. Jumlah Keseluruhan


NOTA:
Semua siri panduan mengenai penganjuran program / aktiviti ini berlatar belakangkan IPTA / Universiti. Sila ubah suai mana yang perlu mengikut situasi dan keperluan masing-masing. Harap maklum.

Bonus : Muat turun panduan [+ sampel] ini dalam bentuk format [pdf-nota], [pdf-sampel]


Siri lain : 
- PANDUAN MENULIS KERTAS KERJA
- PANDUAN PENULISAN ANGGARAN BELANJAWAN
- PANDUAN PENULISAN MINIT MESYUARAT
- PANDUAN PENULISAN LAPORAN PROJEK / AKTIVITI


1 comment:

  1. Terima kasih untuk perkongsiaan bersama...

    ReplyDelete

Saya mengalu-alukan komentar anda semua. Terima Kasih!