Paparan Paling Seksi Sakti | Skrin 1280 x 800 | Browser Mozilla Firefox | OS Ubuntu Linux

FIDE WOMENS WORLD CHESS CHAMPIONSHIP 2017 (TEHRAN)

Thursday, June 05, 2014

KAAMATAN CHESS 2014: R4.28 RIZUAN VS SAMIZUL

Notation sheet untuk Pusingan 3 hilang! Lipat2 dalam poket, mungkin terbuang sudah, uhu. Pusingan 3 aku lawan Vincent Er (dari Kota Marudu rasanya) dan bermain Putih. Keputusannya 1-0 dalam kurang 40 gerakan dan itulah kemenangan pertama Kaamatan kali ini! :)

Pusingan 4, sekali lagi lawan wakil dari Kota Marudu - Cikgu Rizuan Shah, pencetus & penggerak utama Kelab Catur SMK Kota Marudu (Pengerusi) dan juga sempena Kota Marudu King Chess & Queen Chess U18 Open Tournament pada 24-24hb Mei yang lalu.

Seperti biasa, pilihannya selaku Putih ialah Bird's opening ! Kali terakhir aku jumpa opening ni ialah masa lawan mandur Senawing di Golden Land dulu (Sandakan, 2012)

Notation ku hanya sampai gerakan yang ke 41 sahaja tetapi masih ingat beberapa continuation selepas itu. Aku tidak lagi menulis sebab masa sudah kurang dari 5 minit. Setelah berhempas pulas akibat blunder (kurang) satu minor piece dan time trouble, sampai di satu posisi endgame tu rasanya aku boleh menang; K+2P vs K+R. Namun, masa terlalu suntuk dan akhirnya force untuk Draw. Sebenarnya cikgu Rizuan boleh dapat full point dengan cara melengah-lengahkan masa sebab masa aku kurang 10 saat sudah masa tu, ehe..




Posisi selepas 17...Nf6

White Queen retreat

Kredit Gambar : Melvin Sham. Posisi selepas 38.Nc6!
K+R+1P vs K+R+2P Was Black winning? XD





Pusingan lain [01]--[02]--[05]--[06]--[07]

No comments:

Post a Comment

Saya mengalu-alukan komentar anda semua. Terima Kasih!